rekrut

Kącik zdrowych porad

JAK WZMACNIAĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?

Pozytywna samoocena i poczucie własnej wartości dają dziecku wiarę w to, że zaczynanie jakiejś czynności ma sens, że uda się ją doprowadzić do końca. A takie poczucie leży u podłoża motywacji do działania. Przy niskim poczuciu własnej wartości dziecko nie ma odwagi stawiać sobie ambitnych celów, bo nie wierzy w odniesienie sukcesu; nie próbuje przekonać innych do własnych racji czy pomysłów, bo jest pewne, że inni wiedzą i umieją lepiej. Jest często wycofane, lękliwe, podporządkowujące się innym dzieciom, reagujące płaczem lub rezygnacją na niepowodzenia. Nie wszystko oczywiście zależy od postępowania rodziców, nie na wszystko w zachowaniach swojego dziecka mamy decydujący wpływ (chociażby genetyka też robi swoje, a my nie jesteśmy jedynymi ludźmi, z jakimi dziecko ma kontakt), ale naprawdę rodzice mogą znacznie ułatwić (lub utrudnić) dziecku uwierzenie w siebie. Niezwykle ważne przy kształtowaniu poczucia własnej wartości jest poczucie sprawstwa – przekonanie, że zarówno nasze sukcesy, jak i niepowodzenia wyraźnie zależą od tego, jak postępujemy, ile starań wkładamy w swoje czynności. Aby to poczucie sprawstwa zbudować, nie wolno traktować dziecka jak bezbronnej istotki, za którą rodzice muszą nieustannie myśleć, którą muszą chronić, usuwać spod stóp każdą rysującą się trudność.

 

Zachowania rodziców, które mają korzystny wpływ na rozwój dziecka w poczuciu własnej wartości:

• Wspieranie dziecka w dokonywaniu przez nie wyborów;

• Obdarzanie dziecka zaufaniem. Daj odczuć dziecku, że jesteś przekonany o tym, że ma ono wystarczające umiejętności, kompetencje, aby radzić sobie w danej sytuacji;

• Zapewnienie przyjaznej, spokojnej, pełnej miłości atmosfery w domu;

• Wspieranie dziecka, gdy odnosi sukcesy i gdy ponosi porażki. Pokaż dziecku jak celebrować osiągnięcia, ale także naucz je jak stawiać czoła trudnościom, wyzwaniom;

• Zagłębienie się w świat uczuć, przeżyć dziecka. Uważnie i z życzliwością wysłuchaj obaw, lęków i zmartwień;

• Okazywanie dziecku czułości, wsparcia, życzliwości, otwartości i troski;

• Pomoc w odnalezieniu obszaru, dziedziny zainteresowania, w którym dziecko będzie się sprawdzało i czuło pewnie;

• Wspieranie inicjatyw dziecka, podążanie za jego zainteresowaniami;

 

Powtarzaj swojemu dziecku CODZIENNIE:

• Zawsze możesz na mnie liczyć;

• Szanuje Twój wybór;

• Dziękuję, że mi pomogłeś;

• Opowiedz mi o Twoim dniu;

• Widzę, że bardzo się starasz;

• Jestem ciekaw co o tym myślisz?;

• Masz prawo powiedzieć NIE;

• Opowiedz mi o tym;

• Każdy może mieć trudny dzień;

Literatura:

D. Gromnicka, Jak zbudować poczucie własnej wartości?

 

PRAWIDŁOWE ODDYCHANIE 

 

Oddychanie to bardzo naturalna, lecz niezbędna do życia czynność fizjologiczna. Niestety na co dzień nie zwracamy zbytniej uwagi na sposób, w jaki oddychamy. Dopiero gdy dosięgnie nas katar, zauważamy, jak ważną rolę w naszym życiu jest drożny nos, aby bez trudu nabierać powietrze do płuc. Stale otwarta buzia u dzieci powinna zaniepokoić rodzica i nauczycieli, gdyż prawidłowy sposób oddychania to pobieranie powietrza przez nos. Wielu przedszkolaków oddycha przez usta. Jakie są tego przyczyny i dlaczego powinniśmy jak najszybciej wyeliminować ten nawyk?

 

 

Prawidłowe oddychanie.

Naturalnym i właściwym pod względem fizjologicznym sposobem oddychania jest pobieranie powietrza drogą nosową. Może zdarzyć się , że również oddychamy częściowo także przez usta, ale tylko w szczególnych okolicznościach. Są to zazwyczaj sytuacje, w których nasz organizm potrzebuje więcej tlenu, np. przy wysiłku fizycznym czy podczas mówienia. Dziecko zarówno w trakcie snu, jak również w dzień powinno oddychać przez nos. Jest to warunek konieczny do prawidłowego rozwoju mowy. Właściwy sposób oddychania to także podstawa dla kształtowania się prawidłowego zgryzu oraz ładnego i proporcjonalnego wyglądu twarzy.

 

Przyczyny oddychania przez usta i ich skutki

Przyczyn oddychania przez usta najczęściej można upatrywać w sferze zdrowotnej naszego organizmu. Najczęściej jest to przerost trzeciego migdała, skrzywienie przegrody nosowej, długotrwała niedrożność nosa, w skutek której nabywa się nawyku oddychania przez usta. Dlaczego zatem jest to niebezpieczne? Powietrze pobierane przez buzię nie zostaje oczyszczone, nawilżone i ogrzane, jak to się dzieje w przypadku oddychania przez nos. Osłabia śluzówkę, wysusza ją i podrażnia, przez co wirusy i bakterie mają ułatwione zadanie i dziecko po raz kolejny zapada na infekcję górnych dróg oddechowych.

 

Wpływ nieprawidłowego oddychania na mowę i zgryz dziecka.

Oddychanie przez usta wpływa bardzo niekorzystnie na wymowę. Gdy buzia dziecka jest niedomknięta, język przyjmuje nieprawidłową pozycję w jamie ustnej. Prawidłowo powinien spoczywać na podniebieniu, a gdy usta są nie zamknięte zajmuje niską pozycję, a mianowicie leży na dnie jamy ustnej. Z czasem powoduje to utrudnienia pionizacji języka, która jest nieodłącznym elementem do nauki takich głosek jak: „l”, „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, oraz „r”.  Nawyk ten może powodować również „uciekanie” języka pomiędzy zęby, przez co wywołuje seplenienie między zębowe. Ta wada jest niezwykle trudna do leczenia i wymaga wielomiesięcznej, trudnej terapii logopedycznej i nie zawsze można ją wyleczyć. Ponadto oddychanie przez usta przyczynia się do innych wad zgryzu, zaburzeń mięśni twarzy, a nawet może doprowadzić do częściowej blokady dróg oddechowych.

 

Jak zapobiegać?

Najważniejszą sprawą w przypadku dzieci, które oddychają przez usta, jest ustalenie i usunięcie przyczyny powodującej trudność w pobieraniu powietrza drogą nosową. Po każdej przebytej infekcji należy sprawdzić czy dziecko powróciło do prawidłowego sposobu oddychania.  Poprzez oddychanie  przez usta do organizmu dziecka zostaje dostarczona mniejsza ilość tlenu, co wiąże się także z niespokojnym snem, brakiem energii, niechęcią do zabawy czy zaburzeniami przemiany materii.

 

Źródło:

 

1. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej NUMER 21/2018, Ewa Gacka

„Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym”, UJ

2. Bliżej Przedszkola 9.228/2020

 

Przepisy na zdrowe słodycze

Przepisy na zdrowe słodycze

Nawet osoby przebywające na diecie, a także podążające za zasadami zdrowego żywienia, od czasu mają ochotę na coś słodkiego! Co jednak wybrać, jeśli nie chcemy zniweczyć perfekcyjnego planu żywienia i nadal chcemy czuć się dobrze i zdrowo?

Okazuje się, że rozwiązanie jest bliżej, niż nam się wydaje! Gdy mamy ochotę na małe „co nieco” z pomocą przychodzą domowe słodkości! Przygotowane samodzielnie, w domowym zaciszu, niekoniecznie muszą oznaczać rezygnację ze zdrowej diety, a mogą być jej jedynie dobrym urozmaiceniem.

Podane pod postacią słodkiego deseru zdrowe produkty takie jak naturalne kakao, świeże owoce, nabiał, miód i orzechy, stanowią cenne źródło witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika! Co więcej, przygotowując słodycze w domu mamy możliwość skorzystać z produktów o jak najwyższej jakości, a także kontrolować ilość tłuszczu i cukru, obecne w produktach.

 

 

Puszyste fit placuszki jogurtowo-budyniowe

 

SKŁADNIKI

·        1 opakowanie (40 g) budyniu waniliowego bez cukru

·        100 g mąki kukurydzianej

·        1 łyżeczka proszku do pieczenia

·        2 jajka

·        150 g jogurtu naturalnego

·        2 łyżki ksylitolu

·        Do podania: ulubione owoce świeże lub mrożone, miód/syrop klonowy/syrop z agawy, jogurt naturalny

PRZYGOTOWANIE

1.     Mąkę, proszek budyniowy i proszek do pieczenia mieszamy dokładnie w misce.

2.     Dodajemy resztę składników (jajka, jogurt naturalny oraz ksylitol) i mieszamy energicznie trzepaczką rózgową, aż składniki dokładnie się połączą.

3.     Na bardzo dobrze rozgrzaną, suchą patelnię wykładamy po 1 łyżce masy. Smażymy z obu stron i podajemy ze swoimi ulubionymi dodatkami. 

 

Puszysta pianka (a'la ptasie mleczko) z kruszonką i truskawkami

SKŁADNIKI

·        200 g serka naturalnego homogenizowanego 

·        100 ml mleka

·        2 łyżki erytrytolu (lub ksylitolu)

·        1 łyżeczka ekstraktu z wanilii/pasty waniliowej, itp.

·        2 płaskie łyżeczki żelatyny (7 g)

·        200-300 g truskawek (świeżych lub mrożonych)

Kruszonka:

·        20 g prawdziwego masła

·        40 g mąki orkiszowej jasnej (typ 680)

·        20 g erytrytolu

PRZYGOTOWANIE

1. Odmierzamy żelatynę i wsypujemy do szklanki. Zalewamy żelatynę zimną wodą do jej poziomu. Odstawiamy na kilka minut na bok aż napęcznieje.

2. Do miski dodajemy serek naturalny, mleko i erytrytol. Trzepaczką rózgową (lub mikserem) ubijamy całość, aż erytrytol się rozpuści. Dodajemy ekstrakt z wanilii i ponownie dokładnie ubijamy całość.

3. Żelatynę w szklance rozpuszczamy przez kilka sekund w mikrofali (wystarczy tylko chwilka, nie doprowadzamy żelatyny do wrzenia!) lub wkładamy na chwilę (tylko do momentu jej rozpuszczenia) do rondelka z gorącą wodą. Mieszamy, aby mieć pewność, że cała żelatyna się rozpuściła. Teraz czas ją zahartować, aby uniknąć grudek. Do szklanki z żelatyną dodajemy 1 łyżkę masy serowej i mieszamy. Dodajemy kolejną łyżkę i mieszamy. Powtarzamy tę czynność, aż wypełnimy 3/4 szklanki i przelewamy całość do miski. Mieszamy masę trzepaczką bardzo dokładnie, aż połączy się z żelatyną. 

4. Przelewamy do pucharków i odstawiamy do lodówki na co najmniej 3 godziny. Zabieramy się za kruszonkę, aby zdążyła dobrze wystygnąć przed podaniem.

5. Piekarnik nagrzewamy na 180 stopni (grzałki góra-dół). Rozpuszczamy masło (w ten sam sposób, co żelatynę).

6. Przekładamy masło do miski, dodajemy mąkę i erytrytol. Mieszamy całość łyżką (lekko ugniatając składniki), aż składniki się połączą i uzyskamy kruszonkę. Wykładamy ją na blachę pokrytą papierem do pieczenia i pieczemy ok. 10-15 minut (w zależności od wielkości uzyskanej kruszonki), aż będzie rumiana. Przesypujemy na talerzyk i odstawiamy do wystygnięcia (dopiero wtedy skruszeje).

7. Umyte truskawki kroimy na mniejsze kawałki. Przekładamy je do pucharków z pianką i posypujemy gotową kruszonką. Smacznego! 

 

 

Domowe lody malinowe

 

Składniki

  • maliny mrożone – 1 opakowanie – 450 g;
  • jogurt naturalny – 1 opakowanie – 180 g;
  • cukier – 1/4 szklanki – 50 g.

Sposób przygotowania

  1. Mrożone maliny delikatnie rozpuść w kąpieli wodnej.
  2. Do rozpuszczonych malin dodaj cukier i gotuj na wolnym ogniu, co jakiś czas mieszając, aż do całkowitego rozpuszczenia się cukru.
  3. Do dużej miski przelej jogurt i maliny z cukrem. Całość zblenduj mikserem do momentu, aż uzyskasz gładką masę.
  4. Zawartość miski odstaw na chwilę do ostygnięcia. Następnie przelej powstałą masę do foremek i wstaw je do zamrażalnika.

Czas przygotowania: 20 minut + czas mrożenia.

 

Domowy budyń waniliowy

Składniki

  • kasza jaglana (ugotowana) – 1,5 szklanki – 300 g;
  • mleko spożywcze 2% tł. – 2 szklanki – 500 ml;
  • cukier – 4 łyżki – 40 g;
  • sól – szczypta;
  • mrożone wiśnie – ¾ szklanki – 200 g;
  • miód – 1 łyżka – 25 g;
  • wiórki koksowe – 2 łyżki – 20 g.

Sposób przygotowania

  1. Ugotuj kaszę we wrzącej wodzie. Czas gotowania to zazwyczaj około 15 minut (ilość wody do kaszy – 1:1).
  2. Ugotowaną kaszę jaglaną przełóż do misy blendera, dodaj mleko i cukier. Całość zblenduj na gładką masę (jeśli konsystencja jest zbyt gęsta, możesz dodać więcej mleka lub wodę).
  3. Mrożone wiśnie wymieszaj z miodem.
  4. Zblendowaną masę (powstałą z kaszy) przełóż do miseczek. Całość polej wiśniami z miodem i posyp wiórkami kokosowymi.

Czas przygotowania: 25 minut.

 

Ciastka owsiane z masłem orzechowym