W ramach przedszkolnego projektu anglojęzycznego „It’s story time. Zapoznanie z literaturą anglojęzyczną”, którego celem jest uwrażliwienie dzieci na język angielski poprzez osłuchanie się z nim oraz rozwijanie czytelnictwa poprzez zapoznanie z wybraną dziecięcą literaturą anglojęzyczną, uatrakcyjnienie zajęć języka angielskiego w przedszkolu, motywowanie i budowanie pozytywnego stosunku do języka angielskiego, poznanie i utrwalanie podstawowych słów i zwrotów w języku angielskim dotyczących poszczególnych zakresów tematycznych, wsparcie i pomoc nauczycielom grup we wprowadzaniu języka angielskiego w ciągu dnia, rozwijanie u dzieci i ich rodziców zainteresowania kulturą i dziecięcą literaturą anglojęzyczną w październiku bawiliśmy się z bajką pt. „Bimble and friend – in the rainstorm.” – John Francis. Zajęcia prowadzone są metoda storytelling. Dzieci powtórzyły słownictwo odnośnie pogody, a także poznały nowe tj: chmura, słońce, błyskawica, kropla wody.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie: (pre - story activities)
- „Helo, helo. Canyouclapyourhands” - Hello Hello! CanYouClapYourHandsOriginal Kids Song Super Simple Songs - YouTube
- Rymowanka, którą zawsze będziemy mówić przed czytaniem bajki:
Shh! Shh! (kładziemy palec na ustach)
It’s storytime. It’s story time. (otwieramy dłonie w geście otwierania książki)
Shh! Shh! (kładziemy palec na ustach)
It’s story timetoday. (otwieramy dłonie w geście otwierania książki)
(Kurs języka angielskiego dla przedszkoli „CheekyMonkey” wyd. Macmillan)
- Powtórzenie słownictwa odnośnie pogody:
Sunny – słonecznie
Windy – wietrznie
Raining– deszczowy
Snowing – śnieżnie
Stormy – burzowy
Cloudy - pochmurny
- Poznanie kluczowych słów z bajki:
Sun – słońce
Cloud – chmura
Lightning – błyskawica
Drop of rain – krople deszczu
- Narracja oraz inscenizacja opowiadania (telling the story):
Czytając bajkę jednocześnie pokazywałam obrazki, a także uatrakcyjniałam bajkę ruchem ciała, tonacją głosu i efektami dźwiękowymi. Następnie dzieci opisywały wydarzenia z bajki. Treść bajki dostosowywałam do wieku dzieci.
- Utrwalenie treści / elementów językowych opowiadania I (post - story activities I)
Utrwalaliśmy elementy językowe występujące w bajce powtarzając je rózna tonacja głosu i wskazując palcem odpowiedni obrazek.
- Druga prezentacja opowiadania (the secondpresentation)
- opowiadanie interaktywne - dzieci uczestniczyły aktywnie w procesie narracji, podając nauczycielowi w odpowiednim momencie obrazki ilustrujące poszczególne sceny opowiadania
- Utrwalenie treści / elementów językowych opowiadania II (post - story activities II)
- utrwalenie elementów językowych opowiadania + poszerzenie słownictwa z zakresu pogody, oraz zwrotu What wheather do youlike?