rekrut

banerbaner

Aktualności

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

03.04.2020 r. - PIĄTEK

"CZY ZNAM TE BAJKI I BAŚNIE?"-
CZYLI TEST ZE ZNAJOMOŚCI LITERATURY DZIECIĘCEJ

ZAGADKI

Co to za maluch, zawsze brodaty
Cieżko pracuje zimą i latem...  /krasnal/

Jest ubrana jak na bal,
W długą suknię, w piękny szal.
Tańczyć, tańczyć bardzo lubi,
O północy bucik zgubi...  /Kopciuszek/

Kukułeczka kuka w lesie,
Kto to wchodzi?
Koszyk niesie.
A na głowie ma czapeczkę,
Zawiązaną na wstążeczkę.
Niesie koszyk- w tym koszyku,
Pełno różnych smakołyków... /Czerwony Kapturek/

Mieszkała nad rzeczko opodal krzaczka
 i czesała się wykałaczką...(Kaczka Dziwaczka)

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka.
Dlatego też jej imiębrzmiało ... .( Calineczka)

Nos mu rósł gdy kłamał

...(Pinokio)

ROZPOZNAWANIE REKWIZYTÓW I ODGADYWANIE Z JAKIEJ BAJKI POCHODZĄ:

- Białe płótno z wyciętymi otworami na oczy i nos  (Duszek Kacper)
- Długa suknia, czarodziejska laseczka (wrózka)
- Czerwony strój, kapelusik i koszyczek (Czerwony Kapturek)
- Kot, zamek , kareta (Kot w butach)
- Pierniki, cukierki, las (Jaś i Małgosia)
- Las, domek, krasnoludki (Królewna Śnieżka).


 ZABAWA „WESOŁE ZADANIA”. DZIECI ODPOWIADAJĄ NA PYTANIA: TAK/NIE

- Królowa Śniegu pędziła po śniegu mercedesem. 
- Przyjacielem Gargamela był pies.
- Jaś i Małgosia mieszkali w pięknym zamku.
- Śnieżka była najbrzydszą dziewczyną w królestwie.
- Czy wróżka to dobra postać z bajki?
- Czy złota rybka spełniła trzy życzenia rybaka?
- Królowa to żona króla, a ich córka to królewna.

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY DZIECIOM,
 KTÓRE UCZESTNICZYŁY W TYGODNIU KSIĄŻKI I WYKONAŁY PIĘKNE PRACE , CZYTAŁY WSPÓLNIE
Z RODZICAMI KSIĄŻECZKI I PRZESYŁAŁY NAM FOTORELACJE Z TYCH DZIAŁAŃ .

DZIĘKUJEMY !!!

UPOMINKI CZEKAJĄ!!!

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

01.04.2020 r. - ŚRODA

DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM?

 

Czytanie dzieciom niesie ze sobą nieocenione korzyści. Należy pamiętać, że chwile spędzone z książką to najpiękniejszy czas, jaki możemy zaoferować najmłodszym. Poznając korzyści płynące z głośnego czytania dzieciom, zrozumiemy, jak ważne są takie chwile, które  nie zastąpi żadna inna atrakcja. Wystarczy kilkanaście minut dziennie spędzonych wspólnie nad lekturą. Podczas czytania dziecku zaspokajamy jego emocjonalne potrzeby. Jesteśmy blisko, więc zacieśniamy łączącą nas więź. Czytając dziecku, wyrażamy swą miłość i zainteresowanie. Malec z radością odczuje, że ten czas zarezerwowany jest tylko dla was. W efekcie, w dziecku wzrośnie poczucie, że jest ważne i kochane. W ten sposób budowana jest pewność siebie i wiara we własne możliwości.

8 powodów, dla których warto czytać książki

1. GŁOŚNE CZYTANIE BUDUJE WIĘŹ POMIĘDZY RODZICEM I DZIECKIEM

Chwila, w której zasiadamy razem nad lekturą, jest niezwykle bliska. Każda rodzina najczęściej wypracowuje własne zasady. Rytuał można rozpocząć od wybrania miejsca i najwygodniejszej dla rodzica i dziecka pozycji. Malec, wiedząc, że jest to moment zarezerwowany tylko dla niego, poczuje się wyjątkowy. Będzie to czas relaksu i niezapomnianych, wspólnych wrażeń.

2. GŁOŚNE CZYTANIE ZASPOKAJA POTRZEBY EMOCJONALNE DZIECKA

Bliskość jest niezwykle istotna. W trakcie czytania można się przytulać, bardzo blisko siedzieć, czy leżeć. Wspólnie będziemy także przeżywać poznawaną historię. Śmiech, radość, czy zaduma, którą zaobserwujemy na twarzy dziecka, stanie się dla nas również cenną wskazówką. Przekonamy się, jakie uczucia budzą się w malcu. Nasze zainteresowanie na pewno zostanie zauważone i docenione.

3. GŁOŚNE CZYTANIE WSPIERA ROZWÓJ PSYCHICZNY DZIECKA I WZMACNIA JEGO POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Przeobrażająca się świadomość na tym etapie wymaga szczególnej uwagi. Dziecko stopniowo nabywa zdolności do samodzielnego, nieegoistycznego pojmowania, odczuwania i działania. Czytane opowieści są kopalnią bezcennych przykładów i wzorców. Wzmocnimy w dziecku empatię, umiejętności społeczne i poczucie własnej wartości. Wspólnie spędzony czas to przecież dowód, że dziecko jest dla nas ważne.

4. GŁOŚNE CZYTANIE UCZY JĘZYKA, ROZWIJA SŁOWNICTWO, DAJE SWOBODĘ W MÓWIENIU

Na co dzień, często zapominamy, jak ważna jest dbałość o nasz język. Nadmiar obowiązków i pośpiech sprawia, że ograniczamy wypowiedzi do koniecznego minimum. Czytanie na głos sprawi, że będziemy posługiwać się poprawnym, pięknym językiem. Dla najmłodszych to szansa, by uczyć się języka, z czasem stopniowo rozwijać poznawane słownictwo, a ostatecznie tworzyć piękne wypowiedzi. Za pomocą języka musimy komunikować się z innymi przez całe życie. Jest więc to elementarna, niezbędna umiejętność.

5. GŁOŚNE CZYTANIE PRZYGOTOWUJE I ZACHĘCA DO SAMODZIELNEGO CZYTANIA

Gdy dziecko jeszcze nie nabyło tej umiejętności, poznaje lektury dzięki innym. Wsłuchuje się w intonowany głos, ogląda ilustracje, poznaje litery. Momenty te są niezwykle urokliwe, stąd dziecko pragnie je powtarzać. Dorasta w przekonaniu, że czytanie jest przyjemnością, dzięki czemu chętniej spróbuje samodzielnie czytać.

6. GŁOŚNE CZYTANIE ROZWIJA WYOBRAŹNIĘ

Nawet jeśli książkę zdobią ilustracje, wszystkich opisanych szczegółów i sytuacji nie sposób zobrazować. Poza tym to jedynie nieruchome rysunki więc trzeba samodzielnie posłużyć się wyobraźnią. Pomyśleć, zastanowić się i może, gdy opiekun poprosi opowiedzieć o swoich odczuciach i pomysłach.

7. GŁOŚNE CZYTANIE UCZY MYŚLENIA

Myślenie to skomplikowany proces poznawczy. Trzeba kojarzyć dziesiątki elementów i na tej podstawie wnioskować. Najłatwiej podobno uczyć się na przykładach, a tych przecież w książkach nie brakuje.

8. GŁOŚNE CZYTANIE POPRAWIA KONCENTRACJĘ I ĆWICZY PAMIĘĆ

Żeby poznać opowiadaną historię, trzeba się skupić. W innym wypadku umykają szczegóły, które mogłyby bardzo zainteresować. Oczywiście opiekun może nadzorować cały proces. Pytania o imiona, czy perypetie bohaterów to świetne, sprawdzające ćwiczenie podobnież jak powtarzanie zabawnych rymowanek.

GŁOŚNE CZYTANIE TO NAJPIĘKNIEJSZY CZAS, JAKI MOŻEMY ZAOFEROWAĆ DZIECIOM.

 

ZACHĘCAMY DO PRZESYŁANIA ZDJĘĆ
 (DO NAUCZYCIELEK GRUP) ZE WSPÓLNEGO CZYTANIA

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

02.04.2020 r. - CZWARTEK

 

DZISIAJ JEST MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI
- skąd wzięło się to święto?

            Międzynarodowy Dzień Książek dla Dzieci to święto obchodzone co roku w dniu
2 kwietnia. Data ta nie została wybrana przypadkowo. Dzień ten jest jednocześnie rocznicą urodzin Hansa Christiana Andersena, duńskiego pisarza i poety, który znany jest przede wszystkim ze swojej twórczości baśniopisarskiej. Autor ten stworzył takie utwory jak "Brzydkie kaczątko", "Calineczka", "Dziewczynka z zapałkami", "Królowa Śniegu"
czy "Księżniczka na ziarnku.

            Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci został ustanowiony w 1967 roku przez Międzynarodową Izbę ds. Książek dla Młodych Ludzi. Od tamtego czasu co roku inne państwo jest gospodarzem oficjalnych obchodów tego święta. Polska była organizatorem
w 1980 roku. Przywilejem gospodarza Międzynarodowego Dnia Książek dla Dzieci jest decydowanie o temacie obchodów oraz zaproszenie wybitnego autora, by napisał wiadomość do dzieci z całego świata oraz znanego ilustratora, aby zaprojektował plakat. 

 

ZAPRASZAMY  RODZICÓW,
BY Z OKAZJI DZISIEJSZEGO ŚWIĘTA PRZECZYTALI SWOIM POCIECHOM JEDEN Z UTWORÓW
HANSA CHRISTIANA ANDERSENA.
 STARSZE DZIECI ZAPRASZAM
DO WYKONANIA PRACY PLASTYCZNEJ
 PT. "MOJA ULUBIONA BAŚŃ
HANSA CHRISTIANA ANDERSENA".
DZIECI, KTÓRE PRZEŚLĄ DO SWYCH PAŃ ZDJĘCIA
Z PRACĄ, NAGRODZIMY PO POWROCIE DO PRZEDSZKOLA.

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

TYDZIEŃ KSIĄŻKI

31.03.2020 r. - WTOREK

Co wiemy o książkach?

 

·         Obejrzyjcie razem z rodzicami prezentację multimedialną 
"Jak powstaje książka ilustrowana?" (są dostępne na platformie youtube)

·         Zabawa dydaktyczna  - "Czym różnią się książki?”

 

Dziecko podchodzi  do domowej biblioteczki  i wybiera po 5 książeczek.

Następnie układa je na dywanie i odpowiada na pytania zadane prze rodzica.

ü  Czy wszystkie książki są takie same?

ü  Jakiej wielkości mogą być książki?

ü  Proszę wskazać jakąś dużą/ małą książkę.

ü  Czy wszystkie książki mają taką samą grubość?

ü  Proszę wskazać książkę, która jest gruba/cienka?

ü  Czy wszystkie książki mają taki sam kolor?

ü  Wskaż jakąś książkę i powiedz, w jakim jest kolorze?

 

·         Zabawa słowna "Zalety książki"

 

ü  Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo.

ü  Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.

ü  Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii,
o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.

ü  Książka skłania do namysłu nad tym, co słuszne a co nie, co dobre, a co złe.

 

·         Objaśnienie budowy książki.

ü  Odszukiwanie i porównywanie wszystkich elementów książki:

obwoluty, okładki, karty tytułowej, części głównej (tekstowej), spisu treści.

ü  Zwrócenie uwagi na wielkość książek (format), objętość, czy jest szyta, czy klejona.

 

 

·         Zabawa  „Co nie pasuje?” – wyszukiwanie prawdziwych informacji o książce.

ü  Okładka
- może być sztywna lub miękka,
- występuje w środku książki,
- chroni książkę przed zniszczeniem,
- podzielona jest na rozdziały,

ü  Karta tytułowa
- zawiera informacje o autorze i ilustratorze,
- chroni książkę przed zniszczeniem,
- podaje podstawowe informacje o książce
- zawiera całą treść książki,

ü  Spis treści
- występuje przeważnie na końcu książki,
- stanowi główną część książki,
- informuje o rozdziałach książki
- zawiera ilustracje do książki.

 

·         „Książki”- ćwiczenia logopedyczne

 

ü  Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
- „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

 

·         Kilka propozycji na książeczkowe piosenki na youtube, których nie może brakować  w tych dniach

ü  Przeboje Kulfona i Moniki – "Mole książkowe"

ü  "Piosenka o książeczce"

ü  Ewelina Depta "Podróż do krainy bajek"

ü  Fasolki – "Poczytaj mi mamo"

ü  Piosenki z misiowej walizeczki – "Książki, książeczki"

ü  Pociąg do książki

 

 

·         Pytania sprawdzające, kierowane do dzieci:

 

ü  Do czego służą książki? (czytania i oglądania)

ü  Czym różnią się od siebie książeczki?

ü  Czy są tej samej wielkości?

ü  Czy są tej samej grubości?

ü  Czy mają takie same kolory?

ü  Gdzie możemy kupić książkę?

ü  Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

W jaki sposób dbamy o nasze książki, żeby ich nie zniszczyć?

Statystyka odwiedzin: Dziś 226 | Wczoraj 1373 | Ten tydzień 3408 | Ten miesiąc 22529 | Razem 209514

 

Nasi przyjaciele

____________________________________