rekrut

Aktualności

Poniedziałek 25.05.2020

Temat tygodnia to  „Święto mamy i taty”. Zapraszam więc do korzystania z podanych propozycji zajęć z dziećmi.

 

 Temat: MOI RODZICE

· „Przeciwieństwa”- przy dowolnie wybranej muzyce dziecko porusza się szybko, wolno, do przodu, do tyłu, głośno, cicho. Przy każdej aktywności ruchowej, Rodzic zaznacza przeciwny ruch, np. Teraz będziemy poruszać się do przodu, a teraz przeciwnie: do tyłu itp. Rodzic prosi dziecko, aby w rozłożonych parach obrazków odnalazły takie same obrazki: jabłka, lale, samochody, pieski, bociany.(Jeśli nie mamy w domu gry dla dzieci  MEMORY, możemy narysować obrazki)

Zadajemy pytanie: Co to jest przeciwieństwo?, dziecko odpowiada i rozmawia na temat swoich doświadczeń. Rodzic rozkłada bardzo duży krąg ze sznura, wewnątrz kręgu są rozłożone pary obrazków zawierające przeciwieństwa (gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan). Dziecko chodzi wokół kręgu przy dowolnej muzyce marszowej, w czasie pauzy dziecko wybiera parę przeciwieństw i podaje nazwy obrazków. Rodzic uzupełnia pary przeciwieństw, dokładając dwie kolejne.

 

Link do muzyki : „Wesoło- smutno”  https://www.youtube.com/watch?v=PJKhqNlqY3Y

 

· „Moi rodzice” – dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka. Dziecko ogląda zdjęcie rodziny. Opowiada kogo widzi na obrazku.  Następnie ogląda swój rodzinny album ze zdjęciami. Nazywa członków rodziny. Mówi jak ma na imię  mama, a jak tata, babcia, dziadek itd. Odpowiada na pytanie – Co lubi robić z rodzicami?  

 

 Kredki siostrzyczki” – D. Gellner

 

My jesteśmy kredki siostrzyczki,

kolorowe mamy spódniczki,

kolorowe chustki w kieszeniach …

kolorowe sny i marzenia.

Gdy nas ktoś do ręki bierze,

to biegniemy po papierze! – dziecko bierze kilka kredek do ręki i naśladuje nimi  bieganie  po papierze

Rysujemy, co się da:

kurki, chmurki, kota, psa …   – dziecko próbuje coś  rysować w powietrzu 

Gdy jesteśmy w złym humorze,

to się wszystko zdarzyć może!

Czarne słońce …

Śnieg zielony …

I dom krzywy z każdej strony! 

 Co to znowu za humory –dziecko chwytamy się za głowę

pomyliłyście kolory!

Ajajaj! Ajajaj!

Co za krzyki, co za płacze.

Ja wam wszystko wytłumaczę.

Żółta rysować ma słońce! – dziecko bierze żółta kredkę i rysuje na kartce słoneczko

Zielona liść na gałązce! – zieloną kredką dziecko maluje listek

Czarna – czarne gawrony! – czarną zamalowuje gawrona, 

Czerwona – maki przed domem! – koloruje kwiaty na czerwono

No i proszę! Jest obrazek!

Więc zatańczmy wszyscy razem.

 

  – Wspólny taniec do wybranej muzyki.

 

Rozmowa nt. wiersza.

-Czym były siostrzyczki?

– Co lubiły robić?

-Czy zawsze im sprawnie wszystko wychodziło?

– Z jakiego powodu mogły mieć zły humor?

 

·  „Kwiat z dłoni”  - dziecko z pomocą rodzica odrysowuje na kartce swoją rękę, później z pomocą wycina nożyczkami. Na tacce przygotowane wycięte z papieru, papierowe kwiaty, listki, kokardki, klej. Dziecko przelicza palce u swojej jednej i drugiej dłoni oraz palce na papierowych  dłoniach. Nakleja papierowe dłonie na karton na każdym palcu nakleja kwiat. Dziecko ozdabia kwiat listkami i kokardkami.

 

 Pytamy dziecko:

– Z ilu kwiatów masz bukiet?

 

·Słuchanie piosenki: „ Tralala dla mamy i taty” https://www.youtube.com/watch?v=3wuzCsxPc9Q

· Spacer z mamą i tatą.

 

 

Piątek 22.05.2020

·         Zabawa ruchowa wg pedagogiki zabawy „Powitanie” - dziecko biegają po pokoju przy muzyce. Podczas przerwy wita się z rodzicem  przez wskazany sposób  np. witają się nasze: dłonie, kolana, brzuchy, łokcie

 

·  Słuchanie wiersza D. Jasicy pt. „Jak się zmieniam”, ilustrowanego symbolami minek twarzy - rodzic czyta wiersz

W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
inna, gdy jestem chora.
Gdy się boje krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina.
lub
.
SMUTNO MI, GDY JESTEM W DOMU SAM.
CIESZĘ SIĘ, GDY MAMĘ OBOK MAM.
DZIWI MNIE, GDY W ŁAZIENCE MYDŁA BRAK.
ZŁOŚCI MNIE, GDY WSZYSTKO JEST NIE TAK.
/przypięcie ilustracji z minami i nazywanie tych emocji/

· Wypowiedź dziecka na tematCo oznacza taka mina”. Określanie nastroju na ilustracjach, np. które postaci się lubią, kto się gniewa itp.

· Zabawa mimiczna z lusterkamiJestem wesoły – jestem smutny”, a następnie pokazywanie określonego wyrazu twarzy przy ponownym słuchaniu wiersza.

 

ZabawaPudełko emocji” - rodzic  pokazuje dziecku magiczne pudełko i mówi: „Zdejmujemy z buzi gniew(strach, smutek) i zamykamy go w pudełku. Pozytywne emocje pozostają na buzi.


Środa 20.05.2020

TEMAT: JAK POZBYĆ SIĘ STRACHU?

 

· Zabawa „Niedokończone zdania” - „Gdy się czegoś boję…”.

- dziecko mówi czego się najbardziej boi. Pokazuje gestami, miną co robi, gdy się boi, jest wystraszone

· Zabawa matematyczna "Krok do przodu, krok do tyłu"

- rodzic rzuca kostką do gry i określa ile kroków musi zrobić dziecko i podaje np dwa kroki do przodu i jeden krok do tyłu itp Dziecko przed rzutem kostką przez rodzica wypowiada rymowankę:

Ile kroków zrobić mam? Kostka zaraz powie nam!

· Zabawa ruchowa np. „Raz, dwa, trzy, czarownica patrzy.”, "Stary niedźwiedź"

 

· "Gra twarzy"-  rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające twarze wyrażające różne emocje, zadaniem dziecka jest wybrać te, które przedstawiają ”strach”.

 

· "Lusterka "- dziecko otrzymuje lusterko, przegląda się w nim  opowiada o tym, jak wygląda twarz, całe ciało, kiedy się czegoś boimy. Rodzic wyjaśnia, co oznacza zdanie „Strach ma wielkie oczy”.

 

· Zabawa ruchowa „Ciuciubabka”

- dziecko ma zawiązane oczy i jego zadaniem jest rozpoznawanie członków rodziny po dotyku

 

· Recytacja rymowanki i jej wyklaskiwanie sylabami

 

Strachu, strachu rozchmurz się!

Strachu, strachu przytul się!

Ciemno, ciemno znika już...

Słońce, jasno jest tuż tuż!

 

· Zabawa muzyczna "Nie chcę cię znać..."

- https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

Czwartek 21.05.2020

Temat: UCZYMY SIĘ WYRAŻAĆ EMOCJE

 

· Zagadki o emocjach - dziecko rozwiązuje zagadki słowne dotyczące emocji i odnajduje daną emocję na obrazku (obrazki z kart pracy z poniedziałku).

(Zagadki czytane przez rodzica)

 

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci-                        Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Rączki wymachują, ciało w górę leci,                     Gdy się do naszego umysłu   wtoczy,
Oczy jak iskierki się zapalają,                                 Trzęsie nami śmiało
Wszystkie ząbki usta odkrywają.                            I paraliżuje całe ciało.

                                                                                

Usta jak podkówka odwrócona,                              Gdy się w nasze serce wkrada,
Często łezka w oku zakręcona.                               To naszymi myślami włada,
Wygląd twarzy tej dziewczyny                                Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Jakby najadła się cytryny.                                       Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

 

· "Podróż samolotem do krainy uczuć" (Zabawa pochodzi z książki R. Portmann „Gry i zabawy przeciwko agresji”)-  dziecko wraz z rodzicem wyruszają na wycieczkę do tajemniczej krainy. Wsiadają do samolotu i lecą naśladując ruchy zgodnie ze wskazówkami, które usłyszą (Zabawa - "Lecimy samolotem") https://www.youtube.com/watch?v=M-dli21QE3A

 

Wszyscy docierają do RADOSNEJ KRAINY. Jest tutaj piękna pogoda, świeci słońce, widać kolory (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Następnie wsiadają do samolotu  i lecą dalej. Nagle robi się ciemno, słońce przestaje świecić a świat jest szary i bury. Docieramy do SMUTNEJ KRAINY. Mieszkańcy tej krainy stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą…. (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Rodzic pyta: czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni?

· Masażyk (w parach: rodzic – dziecko ) na plecach na poprawę nastroju. PIZZA

https://www.youtube.com/watch?v=mf9j8MEdz3Q

 

· Podróż cz.2 – Wsiadamy do samolotu i lecimy dalej. Nagle w oddali słychać błyskawice, niebo w pewnym momencie aż robi się czerwone. Dotarliśmy do KRAINY ZŁOŚCI. Ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią współpracować, nie potrafią się razem bawić. Mają groźne miny (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). Czy czujecie się czasem źli? Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Macie jakiś pomysł?

Rozmowa kierowana przez rodzica: Rodzic pyta: W jakiej krainie było wam najlepiej? Dlaczego?

Wtorek 19.05.2020

TEMAT DNIA: W PŁACZU NIE MA NIC ZŁEGO

 

· „Zwierzęta śpiewają” – zabawa logopedyczna, usprawnianie aparatu mowy, rozwijanie zainteresowania umiejętnością czytania.

Rodzic rozkłada ilustracje zwierząt (np. trzy do wyboru), które są dobrze znane dziecku. Dziecko wraz z rodzicem naśladują odgłosy zwierząt (np. krowa mówi: mu, kura: ko-ko, wąż: ssss).

 

· „Co czujesz?” – rozmowa o emocjach.

 

GDY CI SMUTNO… – wysłuchanie i analiza treści wiersza.

(rodzic czyta wiersz)

 

Gdy ci smutno…

Dominika Niemiec

 

Gdy ci smutno, gdy ci źle,

przyjaciel zawsze wesprze cię.

On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.

Pomoże nawet wtedy, gdy

nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,

lecz razem dacie z nim radę sobie.

Bo wasze serca czują tak samo,

 a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

 

· rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu.

Rodzic pyta:

- Dlaczego można się smucić?;

- Kto może pomóc, gdy jest smutno?;

- W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?;

- Co to jest empatia?.

· „Jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi.

Rodzic prosi dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało, jak można się zachować gdy komuś jest smutno..

· „Pociesz przyjaciela” – zabawa dramowa.

Rodzic z dzieckiem w parze będzie odgrywać zdarzenie. Rodzic przedstawia zadanie (np. dziecko biegło, przewróciło się, stłukło kolano i płacze; dziecko bawiło się różnymi zabawkami i gdzieś zgubiło swojego ulubionego misia). Należy zwrócić uwagę na wykonywane przez gesty oraz zachęcić do swobodnych wypowiedzi.

Statystyka odwiedzin: Dziś 328 | Wczoraj 1373 | Ten tydzień 3510 | Ten miesiąc 22631 | Razem 209616

 

Nasi przyjaciele

____________________________________