rekrut

Kącik zdrowych porad

PRAWIDŁOWE ODDYCHANIE 

 

Oddychanie to bardzo naturalna, lecz niezbędna do życia czynność fizjologiczna. Niestety na co dzień nie zwracamy zbytniej uwagi na sposób, w jaki oddychamy. Dopiero gdy dosięgnie nas katar, zauważamy, jak ważną rolę w naszym życiu jest drożny nos, aby bez trudu nabierać powietrze do płuc. Stale otwarta buzia u dzieci powinna zaniepokoić rodzica i nauczycieli, gdyż prawidłowy sposób oddychania to pobieranie powietrza przez nos. Wielu przedszkolaków oddycha przez usta. Jakie są tego przyczyny i dlaczego powinniśmy jak najszybciej wyeliminować ten nawyk?

 

 

Prawidłowe oddychanie.

Naturalnym i właściwym pod względem fizjologicznym sposobem oddychania jest pobieranie powietrza drogą nosową. Może zdarzyć się , że również oddychamy częściowo także przez usta, ale tylko w szczególnych okolicznościach. Są to zazwyczaj sytuacje, w których nasz organizm potrzebuje więcej tlenu, np. przy wysiłku fizycznym czy podczas mówienia. Dziecko zarówno w trakcie snu, jak również w dzień powinno oddychać przez nos. Jest to warunek konieczny do prawidłowego rozwoju mowy. Właściwy sposób oddychania to także podstawa dla kształtowania się prawidłowego zgryzu oraz ładnego i proporcjonalnego wyglądu twarzy.

 

Przyczyny oddychania przez usta i ich skutki

Przyczyn oddychania przez usta najczęściej można upatrywać w sferze zdrowotnej naszego organizmu. Najczęściej jest to przerost trzeciego migdała, skrzywienie przegrody nosowej, długotrwała niedrożność nosa, w skutek której nabywa się nawyku oddychania przez usta. Dlaczego zatem jest to niebezpieczne? Powietrze pobierane przez buzię nie zostaje oczyszczone, nawilżone i ogrzane, jak to się dzieje w przypadku oddychania przez nos. Osłabia śluzówkę, wysusza ją i podrażnia, przez co wirusy i bakterie mają ułatwione zadanie i dziecko po raz kolejny zapada na infekcję górnych dróg oddechowych.

 

Wpływ nieprawidłowego oddychania na mowę i zgryz dziecka.

Oddychanie przez usta wpływa bardzo niekorzystnie na wymowę. Gdy buzia dziecka jest niedomknięta, język przyjmuje nieprawidłową pozycję w jamie ustnej. Prawidłowo powinien spoczywać na podniebieniu, a gdy usta są nie zamknięte zajmuje niską pozycję, a mianowicie leży na dnie jamy ustnej. Z czasem powoduje to utrudnienia pionizacji języka, która jest nieodłącznym elementem do nauki takich głosek jak: „l”, „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, oraz „r”.  Nawyk ten może powodować również „uciekanie” języka pomiędzy zęby, przez co wywołuje seplenienie między zębowe. Ta wada jest niezwykle trudna do leczenia i wymaga wielomiesięcznej, trudnej terapii logopedycznej i nie zawsze można ją wyleczyć. Ponadto oddychanie przez usta przyczynia się do innych wad zgryzu, zaburzeń mięśni twarzy, a nawet może doprowadzić do częściowej blokady dróg oddechowych.

 

Jak zapobiegać?

Najważniejszą sprawą w przypadku dzieci, które oddychają przez usta, jest ustalenie i usunięcie przyczyny powodującej trudność w pobieraniu powietrza drogą nosową. Po każdej przebytej infekcji należy sprawdzić czy dziecko powróciło do prawidłowego sposobu oddychania.  Poprzez oddychanie  przez usta do organizmu dziecka zostaje dostarczona mniejsza ilość tlenu, co wiąże się także z niespokojnym snem, brakiem energii, niechęcią do zabawy czy zaburzeniami przemiany materii.

 

Źródło:

 

1. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej NUMER 21/2018, Ewa Gacka

„Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym”, UJ

2. Bliżej Przedszkola 9.228/2020

 

Broszurka "W zdrowym ciele zdrowy duch"

„W zdrowym ciele zdrowy duch”

 

Zdrowy styl życia to zbiór nawyków, które pozwalają nam zadbać

o swój organizm i uniknąć poważnych chorób.

Jednak zdrowie to nie tylko brak chorób, to przede wszystkim

dobry humor, samopoczucie i przepełniająca nas dobra energia.

Aby w pełni korzystać z możliwości, które daje nam świat,

powinniśmy starać się jak najdłużej utrzymać ten stan.

 

To od nas zależy, jaki styl życia wybierzemy.

Podejmowane decyzje mają znaczenie

i wpływ na nasze zdrowie.

Jesteśmy pewni, że dokonamy słusznych wyborów

 

Zdrowy umysł i ciało pomogą nam spełniać najskrytsze marzenia.

Każdy z nas stworzony jest do wielkich rzeczy,

możemy być kimkolwiek zapragniemy!

 

Sport i właściwa dieta to podstawa zdrowego trybu życia.

Aktywność fizyczna pozwoli nam utrzymać formę

i wprowadzić w dobry nastrój.

Jedzenie to nasze paliwo.

Sprawmy by było najlepszej jakości!

Najważniejsze zasady

 

1. Ćwicz codziennie przed jedzeniem przez 15 minut. Powinno stać się to Twoją dewizą życiową. Nie leń się! Pamiętaj o ćwiczeniach na dobre trawienie – poczujesz się lepiej.

2. Ćwicz w skupieniu i radośnie. W czasie ćwiczeń trzymaj usta zamknięte.

3. Jedz o stałych porach.

4. Nie jedz, gdy nie odczuwasz głodu – jeśli się wahasz „zjeść czy nie”, nie jedz. Gdy zastanawiasz się, czy iść do toalety – idź! Nie wolno ignorować nawet najsłabszej potrzeby wypróżnienia.

5. Postaraj się wyeliminować stymulatory w rodzaju herbaty, kawy, nikotyny oraz środki przeczyszczające, gdyż są szkodliwe.

6. Nie śpij w dzień i nie jedz w nocy – to powoduje zaparcia.

7. Nie popijaj podczas posiłku. Pijemy przynajmniej pół godziny przed i najwcześniej w godzinę po posiłku.

8. Jedz wolno. Każdy kęs przeżuwaj 30-50 razy, zapewni to lepsze trawienie, rozwiąże problem z zaparciami, nie będzie Ci się chciało pić po jedzeniu.

9. Unikaj lub ogranicz do minimum potrawy smażone, ciężkostrawne, rozgotowane, odgrzewane, za gorące lub za zimne.

10. Jedz tylko wtedy, gdy jesteś pełen radości życia, wolny od ciężkich myśli. Nigdy nie jedz, gdy jesteś zły, zdenerwowany lub przebywasz w trudnym otoczeniu.

11. Po jedzeniu przejdź się wolno tam i z powrotem masując się po brzuchu. Zapewni to dobre trawienie i perystaltykę.

12. Zadbaj o relaks i pozytywne nastawienie, gdyż jest to równie ważne w zapewnieniu zdrowia i szczęścia.

 

Pokoloruj obrazek

 

 

Pokonać przeziębienie - domowe sposoby wprost ze spiżarni

Pokonać przeziębienie - domowe sposoby wprost ze spiżarni

 

Czy można pokonać przeziębienie bez konieczności wizyty u lekarza? Oczywiście, że można! Są na to sprawdzone domowe sposoby. Przedstawiamy kilka przepisów na łagodzenie dolegliwości związanych z przeziębieniem, zamiast tabletek i syropów. Takie domowe metody są bezpieczne i 100% naturalne!

 

Kaszel

Przy takiej dolegliwości idealnie sprawdzi się znany dobrze naszym babciom syrop z cebuli. Od lat wiadomo, że cebula ma właściwości bakteriobójcze oraz przeciwkaszlowe. Syropek należy pić kilka razy dziennie, po spożyciu posiłku i najlepiej 2-3h przed snem.

 

Przepis na syrop z cebuli: Drobno posiekaną cebulkę (np. 3-4 sztuki) układamy warstwami, zasypując cukrem lub polewając miodem. Odstawiamy w ciepłe i ciemne miejsce, żeby wydzielał się sok. Po ok. 24h syrop jest gotowy do spożycia.

 

Katar

Przy „cieknącym” nosie – najczęstszym objawie przeziębienia dobrze sprawdzą się inhalacje, które nie obciążą układu pokarmowego a trafią prosto do dróg oddechowych. Najlepiej przygotować takie inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych (np. sosnowy, eukaliptusowy), naturalnych solanek czy innych naturalnych preparatów ziołowych. W trakcie kataru ważne jest spożywanie dużej ilości płynów.

 

Gorączka

Gdy temperatura ciała wzrasta to znak, że organizm walczy z przeziębieniem. Nie zawsze warto od razu sięgać po leki przeciwgorączkowe – jeśli na termometrze widzimy mniej niż 38,5 st., możemy zastosować domowe napary napotne, które naturalnie mogą obniżyć temperaturę.

 

Przepis na herbatkę z lipy i sokiem z malin: 2 łyżeczki suszonych kwiatów lipy zalać gorącą wodą i odstawić na 10 minut. Po tym czasie przecedzić, dodać naturalnego soku z malin, łyżeczkę miodu i dokładnie wymieszać.

 

Domowe antybiotyki

 

Istnieje mnóstwo naturalnych antybiotyków, które na początku przeziębienia u naszego malucha, rozgrzeją organizm i pomogą walczyć z infekcją. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie kuracji od takich produktów niż od razu sięganie po antybiotyk. Możemy przygotować np.: ciepłe mleko z czosnkiem i miodem, domowy rosół, korzenna miksturę miodową, soki owocowe, herbatkę imbirową, lub syrop czosnkowo-cebulowy.

 

Przepis na miksturę miodowo-korzenną: 0,5l niezbyt gęstego miodu naturalnego, 2-3 łyżeczki mielonej kurkumy, 3-4 cm startego korzenia imbiru lub 1-2 łyżeczki imbiru suszonego, 20-40 kropel propolisu. Wszystkie składniki wymieszać ze sobą i przechowywać w słoiku. Podawać kilka razy dziennie po jednej łyżeczce.

 

Przepis na herbatkę imbirową: 1-2 cm korzenia imbiru, sok z połówki cytryny, 1 łyżka naturalnego miodu pszczelego, 1,5 szklanki bardzo ciepłej wody. Obrany i starty na tarce imbir zalać wodą i poczekać aż trochę przestygnie. Następnie dodać sok z cytryny i miód. Dobrze wymieszać i wypić od razu

Przepisy na zdrowe słodycze

Przepisy na zdrowe słodycze

Nawet osoby przebywające na diecie, a także podążające za zasadami zdrowego żywienia, od czasu mają ochotę na coś słodkiego! Co jednak wybrać, jeśli nie chcemy zniweczyć perfekcyjnego planu żywienia i nadal chcemy czuć się dobrze i zdrowo?

Okazuje się, że rozwiązanie jest bliżej, niż nam się wydaje! Gdy mamy ochotę na małe „co nieco” z pomocą przychodzą domowe słodkości! Przygotowane samodzielnie, w domowym zaciszu, niekoniecznie muszą oznaczać rezygnację ze zdrowej diety, a mogą być jej jedynie dobrym urozmaiceniem.

Podane pod postacią słodkiego deseru zdrowe produkty takie jak naturalne kakao, świeże owoce, nabiał, miód i orzechy, stanowią cenne źródło witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika! Co więcej, przygotowując słodycze w domu mamy możliwość skorzystać z produktów o jak najwyższej jakości, a także kontrolować ilość tłuszczu i cukru, obecne w produktach.

 

 

Puszyste fit placuszki jogurtowo-budyniowe

 

SKŁADNIKI

·        1 opakowanie (40 g) budyniu waniliowego bez cukru

·        100 g mąki kukurydzianej

·        1 łyżeczka proszku do pieczenia

·        2 jajka

·        150 g jogurtu naturalnego

·        2 łyżki ksylitolu

·        Do podania: ulubione owoce świeże lub mrożone, miód/syrop klonowy/syrop z agawy, jogurt naturalny

PRZYGOTOWANIE

1.     Mąkę, proszek budyniowy i proszek do pieczenia mieszamy dokładnie w misce.

2.     Dodajemy resztę składników (jajka, jogurt naturalny oraz ksylitol) i mieszamy energicznie trzepaczką rózgową, aż składniki dokładnie się połączą.

3.     Na bardzo dobrze rozgrzaną, suchą patelnię wykładamy po 1 łyżce masy. Smażymy z obu stron i podajemy ze swoimi ulubionymi dodatkami. 

 

Puszysta pianka (a'la ptasie mleczko) z kruszonką i truskawkami

SKŁADNIKI

·        200 g serka naturalnego homogenizowanego 

·        100 ml mleka

·        2 łyżki erytrytolu (lub ksylitolu)

·        1 łyżeczka ekstraktu z wanilii/pasty waniliowej, itp.

·        2 płaskie łyżeczki żelatyny (7 g)

·        200-300 g truskawek (świeżych lub mrożonych)

Kruszonka:

·        20 g prawdziwego masła

·        40 g mąki orkiszowej jasnej (typ 680)

·        20 g erytrytolu

PRZYGOTOWANIE

1. Odmierzamy żelatynę i wsypujemy do szklanki. Zalewamy żelatynę zimną wodą do jej poziomu. Odstawiamy na kilka minut na bok aż napęcznieje.

2. Do miski dodajemy serek naturalny, mleko i erytrytol. Trzepaczką rózgową (lub mikserem) ubijamy całość, aż erytrytol się rozpuści. Dodajemy ekstrakt z wanilii i ponownie dokładnie ubijamy całość.

3. Żelatynę w szklance rozpuszczamy przez kilka sekund w mikrofali (wystarczy tylko chwilka, nie doprowadzamy żelatyny do wrzenia!) lub wkładamy na chwilę (tylko do momentu jej rozpuszczenia) do rondelka z gorącą wodą. Mieszamy, aby mieć pewność, że cała żelatyna się rozpuściła. Teraz czas ją zahartować, aby uniknąć grudek. Do szklanki z żelatyną dodajemy 1 łyżkę masy serowej i mieszamy. Dodajemy kolejną łyżkę i mieszamy. Powtarzamy tę czynność, aż wypełnimy 3/4 szklanki i przelewamy całość do miski. Mieszamy masę trzepaczką bardzo dokładnie, aż połączy się z żelatyną. 

4. Przelewamy do pucharków i odstawiamy do lodówki na co najmniej 3 godziny. Zabieramy się za kruszonkę, aby zdążyła dobrze wystygnąć przed podaniem.

5. Piekarnik nagrzewamy na 180 stopni (grzałki góra-dół). Rozpuszczamy masło (w ten sam sposób, co żelatynę).

6. Przekładamy masło do miski, dodajemy mąkę i erytrytol. Mieszamy całość łyżką (lekko ugniatając składniki), aż składniki się połączą i uzyskamy kruszonkę. Wykładamy ją na blachę pokrytą papierem do pieczenia i pieczemy ok. 10-15 minut (w zależności od wielkości uzyskanej kruszonki), aż będzie rumiana. Przesypujemy na talerzyk i odstawiamy do wystygnięcia (dopiero wtedy skruszeje).

7. Umyte truskawki kroimy na mniejsze kawałki. Przekładamy je do pucharków z pianką i posypujemy gotową kruszonką. Smacznego! 

 

 

Domowe lody malinowe