rekrut

Kącik zdrowych porad

Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68 Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68

Drożność nosa

Jesień w pełni, pora roku, która potrafi dać się we znaki. Słoneczne dni przeplatają się z dniami deszczowymi, a wtedy o przeziębienie i katar nietrudno.

Małe dzieci mają ogromne problemy z wydmuchiwaniem nosów, a higiena nosa jest niezwykle istotna w znoszeniu uciążliwości związanych z katarem. Zatem jak nauczyć dziecko skutecznie i bezpiecznie oczyszczać nos? Najlepiej zacząć wtedy, gdy jeszcze nie ma infekcji. Zaproponujcie więc działania, podczas których dziecko uświadomi sobie różnicę między dmuchaniem i chuchaniem:

 

- bawcie się, zdmuchując świeczkę na urodzinowym torcie, raz mocno – od razu zgaśnie, raz delikatnie – płomyk „tańczy”, może to być udawana świeczka „palec” – dmuchamy raz szybko, raz wolno powtarzając kilka razy,

- można też zdmuchiwać małe kawałki papieru, dmuchać na piórka, na dróżkę usypaną z drobnej kaszy lub mąki,

- chuchajcie na dłonie naprzemiennym strumieniem powietrza- krótki i szybki wydech, długi i wolny wydech.

 

Kiedy dziecko zrozumie tę różnicę, zaproponujmy te same zabawy, ale powietrze będziemy wypuszczać tym razem przez nos. Dmuchamy osobno jedną i drugą dziurką.

 

Przy katarze bardzo ważne jest, aby nie wydmuchiwać wydzieliny z dwóch dziurek nosa jednocześnie.

 

Może to doprowadzić do przemieszczenia się wydzieliny przez trąbkę słuchową do ucha środkowego i w konsekwencji do zakażenia ucha.

 

Czasami potrzebny jest np. roztwór z soli fizjologicznej, która rozrzedzi wydzielinę i ułatwi wydmuchiwanie nosa. Bardzo ważny jest dobry przykład – pamiętajmy o tym, że dzieci uwielbiają naśladować dorosłych, pokażmy dziecku, jak prawidłowo wydmuchuje się nos. Dodatkowym czynnikiem motywującym mogą być kolorowe chusteczki z motywami ulubionych bajek.

Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68 Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68

JAK WZMACNIAĆ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?

Pozytywna samoocena i poczucie własnej wartości dają dziecku wiarę w to, że zaczynanie jakiejś czynności ma sens, że uda się ją doprowadzić do końca. A takie poczucie leży u podłoża motywacji do działania. Przy niskim poczuciu własnej wartości dziecko nie ma odwagi stawiać sobie ambitnych celów, bo nie wierzy w odniesienie sukcesu; nie próbuje przekonać innych do własnych racji czy pomysłów, bo jest pewne, że inni wiedzą i umieją lepiej. Jest często wycofane, lękliwe, podporządkowujące się innym dzieciom, reagujące płaczem lub rezygnacją na niepowodzenia. Nie wszystko oczywiście zależy od postępowania rodziców, nie na wszystko w zachowaniach swojego dziecka mamy decydujący wpływ (chociażby genetyka też robi swoje, a my nie jesteśmy jedynymi ludźmi, z jakimi dziecko ma kontakt), ale naprawdę rodzice mogą znacznie ułatwić (lub utrudnić) dziecku uwierzenie w siebie. Niezwykle ważne przy kształtowaniu poczucia własnej wartości jest poczucie sprawstwa – przekonanie, że zarówno nasze sukcesy, jak i niepowodzenia wyraźnie zależą od tego, jak postępujemy, ile starań wkładamy w swoje czynności. Aby to poczucie sprawstwa zbudować, nie wolno traktować dziecka jak bezbronnej istotki, za którą rodzice muszą nieustannie myśleć, którą muszą chronić, usuwać spod stóp każdą rysującą się trudność.

 

Zachowania rodziców, które mają korzystny wpływ na rozwój dziecka w poczuciu własnej wartości:

• Wspieranie dziecka w dokonywaniu przez nie wyborów;

• Obdarzanie dziecka zaufaniem. Daj odczuć dziecku, że jesteś przekonany o tym, że ma ono wystarczające umiejętności, kompetencje, aby radzić sobie w danej sytuacji;

• Zapewnienie przyjaznej, spokojnej, pełnej miłości atmosfery w domu;

• Wspieranie dziecka, gdy odnosi sukcesy i gdy ponosi porażki. Pokaż dziecku jak celebrować osiągnięcia, ale także naucz je jak stawiać czoła trudnościom, wyzwaniom;

• Zagłębienie się w świat uczuć, przeżyć dziecka. Uważnie i z życzliwością wysłuchaj obaw, lęków i zmartwień;

• Okazywanie dziecku czułości, wsparcia, życzliwości, otwartości i troski;

• Pomoc w odnalezieniu obszaru, dziedziny zainteresowania, w którym dziecko będzie się sprawdzało i czuło pewnie;

• Wspieranie inicjatyw dziecka, podążanie za jego zainteresowaniami;

 

Powtarzaj swojemu dziecku CODZIENNIE:

• Zawsze możesz na mnie liczyć;

• Szanuje Twój wybór;

• Dziękuję, że mi pomogłeś;

• Opowiedz mi o Twoim dniu;

• Widzę, że bardzo się starasz;

• Jestem ciekaw co o tym myślisz?;

• Masz prawo powiedzieć NIE;

• Opowiedz mi o tym;

• Każdy może mieć trudny dzień;

Literatura:

D. Gromnicka, Jak zbudować poczucie własnej wartości?

 

Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68 Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68

Broszurka "W zdrowym ciele zdrowy duch"

„W zdrowym ciele zdrowy duch”

 

Zdrowy styl życia to zbiór nawyków, które pozwalają nam zadbać

o swój organizm i uniknąć poważnych chorób.

Jednak zdrowie to nie tylko brak chorób, to przede wszystkim

dobry humor, samopoczucie i przepełniająca nas dobra energia.

Aby w pełni korzystać z możliwości, które daje nam świat,

powinniśmy starać się jak najdłużej utrzymać ten stan.

 

To od nas zależy, jaki styl życia wybierzemy.

Podejmowane decyzje mają znaczenie

i wpływ na nasze zdrowie.

Jesteśmy pewni, że dokonamy słusznych wyborów

 

Zdrowy umysł i ciało pomogą nam spełniać najskrytsze marzenia.

Każdy z nas stworzony jest do wielkich rzeczy,

możemy być kimkolwiek zapragniemy!

 

Sport i właściwa dieta to podstawa zdrowego trybu życia.

Aktywność fizyczna pozwoli nam utrzymać formę

i wprowadzić w dobry nastrój.

Jedzenie to nasze paliwo.

Sprawmy by było najlepszej jakości!

Najważniejsze zasady

 

1. Ćwicz codziennie przed jedzeniem przez 15 minut. Powinno stać się to Twoją dewizą życiową. Nie leń się! Pamiętaj o ćwiczeniach na dobre trawienie – poczujesz się lepiej.

2. Ćwicz w skupieniu i radośnie. W czasie ćwiczeń trzymaj usta zamknięte.

3. Jedz o stałych porach.

4. Nie jedz, gdy nie odczuwasz głodu – jeśli się wahasz „zjeść czy nie”, nie jedz. Gdy zastanawiasz się, czy iść do toalety – idź! Nie wolno ignorować nawet najsłabszej potrzeby wypróżnienia.

5. Postaraj się wyeliminować stymulatory w rodzaju herbaty, kawy, nikotyny oraz środki przeczyszczające, gdyż są szkodliwe.

6. Nie śpij w dzień i nie jedz w nocy – to powoduje zaparcia.

7. Nie popijaj podczas posiłku. Pijemy przynajmniej pół godziny przed i najwcześniej w godzinę po posiłku.

8. Jedz wolno. Każdy kęs przeżuwaj 30-50 razy, zapewni to lepsze trawienie, rozwiąże problem z zaparciami, nie będzie Ci się chciało pić po jedzeniu.

9. Unikaj lub ogranicz do minimum potrawy smażone, ciężkostrawne, rozgotowane, odgrzewane, za gorące lub za zimne.

10. Jedz tylko wtedy, gdy jesteś pełen radości życia, wolny od ciężkich myśli. Nigdy nie jedz, gdy jesteś zły, zdenerwowany lub przebywasz w trudnym otoczeniu.

11. Po jedzeniu przejdź się wolno tam i z powrotem masując się po brzuchu. Zapewni to dobre trawienie i perystaltykę.

12. Zadbaj o relaks i pozytywne nastawienie, gdyż jest to równie ważne w zapewnieniu zdrowia i szczęścia.

 

Pokoloruj obrazek

 

 

Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68 Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68

PRAWIDŁOWE ODDYCHANIE 

 

Oddychanie to bardzo naturalna, lecz niezbędna do życia czynność fizjologiczna. Niestety na co dzień nie zwracamy zbytniej uwagi na sposób, w jaki oddychamy. Dopiero gdy dosięgnie nas katar, zauważamy, jak ważną rolę w naszym życiu jest drożny nos, aby bez trudu nabierać powietrze do płuc. Stale otwarta buzia u dzieci powinna zaniepokoić rodzica i nauczycieli, gdyż prawidłowy sposób oddychania to pobieranie powietrza przez nos. Wielu przedszkolaków oddycha przez usta. Jakie są tego przyczyny i dlaczego powinniśmy jak najszybciej wyeliminować ten nawyk?

 

 

Prawidłowe oddychanie.

Naturalnym i właściwym pod względem fizjologicznym sposobem oddychania jest pobieranie powietrza drogą nosową. Może zdarzyć się , że również oddychamy częściowo także przez usta, ale tylko w szczególnych okolicznościach. Są to zazwyczaj sytuacje, w których nasz organizm potrzebuje więcej tlenu, np. przy wysiłku fizycznym czy podczas mówienia. Dziecko zarówno w trakcie snu, jak również w dzień powinno oddychać przez nos. Jest to warunek konieczny do prawidłowego rozwoju mowy. Właściwy sposób oddychania to także podstawa dla kształtowania się prawidłowego zgryzu oraz ładnego i proporcjonalnego wyglądu twarzy.

 

Przyczyny oddychania przez usta i ich skutki

Przyczyn oddychania przez usta najczęściej można upatrywać w sferze zdrowotnej naszego organizmu. Najczęściej jest to przerost trzeciego migdała, skrzywienie przegrody nosowej, długotrwała niedrożność nosa, w skutek której nabywa się nawyku oddychania przez usta. Dlaczego zatem jest to niebezpieczne? Powietrze pobierane przez buzię nie zostaje oczyszczone, nawilżone i ogrzane, jak to się dzieje w przypadku oddychania przez nos. Osłabia śluzówkę, wysusza ją i podrażnia, przez co wirusy i bakterie mają ułatwione zadanie i dziecko po raz kolejny zapada na infekcję górnych dróg oddechowych.

 

Wpływ nieprawidłowego oddychania na mowę i zgryz dziecka.

Oddychanie przez usta wpływa bardzo niekorzystnie na wymowę. Gdy buzia dziecka jest niedomknięta, język przyjmuje nieprawidłową pozycję w jamie ustnej. Prawidłowo powinien spoczywać na podniebieniu, a gdy usta są nie zamknięte zajmuje niską pozycję, a mianowicie leży na dnie jamy ustnej. Z czasem powoduje to utrudnienia pionizacji języka, która jest nieodłącznym elementem do nauki takich głosek jak: „l”, „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, oraz „r”.  Nawyk ten może powodować również „uciekanie” języka pomiędzy zęby, przez co wywołuje seplenienie między zębowe. Ta wada jest niezwykle trudna do leczenia i wymaga wielomiesięcznej, trudnej terapii logopedycznej i nie zawsze można ją wyleczyć. Ponadto oddychanie przez usta przyczynia się do innych wad zgryzu, zaburzeń mięśni twarzy, a nawet może doprowadzić do częściowej blokady dróg oddechowych.

 

Jak zapobiegać?

Najważniejszą sprawą w przypadku dzieci, które oddychają przez usta, jest ustalenie i usunięcie przyczyny powodującej trudność w pobieraniu powietrza drogą nosową. Po każdej przebytej infekcji należy sprawdzić czy dziecko powróciło do prawidłowego sposobu oddychania.  Poprzez oddychanie  przez usta do organizmu dziecka zostaje dostarczona mniejsza ilość tlenu, co wiąże się także z niespokojnym snem, brakiem energii, niechęcią do zabawy czy zaburzeniami przemiany materii.

 

Źródło:

 

1. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej NUMER 21/2018, Ewa Gacka

„Zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju artykulacji u dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym”, UJ

2. Bliżej Przedszkola 9.228/2020

 

Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68 Notice: Undefined offset: 1 in /www/pm3.polkowice.pl/witryna/templates/pm3_v1_8/library/Artx/Content/Item.php on line 68

Przepisy na zdrowe słodycze

Przepisy na zdrowe słodycze

Nawet osoby przebywające na diecie, a także podążające za zasadami zdrowego żywienia, od czasu mają ochotę na coś słodkiego! Co jednak wybrać, jeśli nie chcemy zniweczyć perfekcyjnego planu żywienia i nadal chcemy czuć się dobrze i zdrowo?

Okazuje się, że rozwiązanie jest bliżej, niż nam się wydaje! Gdy mamy ochotę na małe „co nieco” z pomocą przychodzą domowe słodkości! Przygotowane samodzielnie, w domowym zaciszu, niekoniecznie muszą oznaczać rezygnację ze zdrowej diety, a mogą być jej jedynie dobrym urozmaiceniem.

Podane pod postacią słodkiego deseru zdrowe produkty takie jak naturalne kakao, świeże owoce, nabiał, miód i orzechy, stanowią cenne źródło witamin, składników mineralnych, antyoksydantów i błonnika! Co więcej, przygotowując słodycze w domu mamy możliwość skorzystać z produktów o jak najwyższej jakości, a także kontrolować ilość tłuszczu i cukru, obecne w produktach.

 

 

Puszyste fit placuszki jogurtowo-budyniowe

 

SKŁADNIKI

·        1 opakowanie (40 g) budyniu waniliowego bez cukru

·        100 g mąki kukurydzianej

·        1 łyżeczka proszku do pieczenia

·        2 jajka

·        150 g jogurtu naturalnego

·        2 łyżki ksylitolu

·        Do podania: ulubione owoce świeże lub mrożone, miód/syrop klonowy/syrop z agawy, jogurt naturalny

PRZYGOTOWANIE

1.     Mąkę, proszek budyniowy i proszek do pieczenia mieszamy dokładnie w misce.

2.     Dodajemy resztę składników (jajka, jogurt naturalny oraz ksylitol) i mieszamy energicznie trzepaczką rózgową, aż składniki dokładnie się połączą.

3.     Na bardzo dobrze rozgrzaną, suchą patelnię wykładamy po 1 łyżce masy. Smażymy z obu stron i podajemy ze swoimi ulubionymi dodatkami. 

 

Puszysta pianka (a'la ptasie mleczko) z kruszonką i truskawkami

SKŁADNIKI

·        200 g serka naturalnego homogenizowanego 

·        100 ml mleka

·        2 łyżki erytrytolu (lub ksylitolu)

·        1 łyżeczka ekstraktu z wanilii/pasty waniliowej, itp.

·        2 płaskie łyżeczki żelatyny (7 g)

·        200-300 g truskawek (świeżych lub mrożonych)

Kruszonka:

·        20 g prawdziwego masła

·        40 g mąki orkiszowej jasnej (typ 680)

·        20 g erytrytolu

PRZYGOTOWANIE

1. Odmierzamy żelatynę i wsypujemy do szklanki. Zalewamy żelatynę zimną wodą do jej poziomu. Odstawiamy na kilka minut na bok aż napęcznieje.

2. Do miski dodajemy serek naturalny, mleko i erytrytol. Trzepaczką rózgową (lub mikserem) ubijamy całość, aż erytrytol się rozpuści. Dodajemy ekstrakt z wanilii i ponownie dokładnie ubijamy całość.

3. Żelatynę w szklance rozpuszczamy przez kilka sekund w mikrofali (wystarczy tylko chwilka, nie doprowadzamy żelatyny do wrzenia!) lub wkładamy na chwilę (tylko do momentu jej rozpuszczenia) do rondelka z gorącą wodą. Mieszamy, aby mieć pewność, że cała żelatyna się rozpuściła. Teraz czas ją zahartować, aby uniknąć grudek. Do szklanki z żelatyną dodajemy 1 łyżkę masy serowej i mieszamy. Dodajemy kolejną łyżkę i mieszamy. Powtarzamy tę czynność, aż wypełnimy 3/4 szklanki i przelewamy całość do miski. Mieszamy masę trzepaczką bardzo dokładnie, aż połączy się z żelatyną. 

4. Przelewamy do pucharków i odstawiamy do lodówki na co najmniej 3 godziny. Zabieramy się za kruszonkę, aby zdążyła dobrze wystygnąć przed podaniem.

5. Piekarnik nagrzewamy na 180 stopni (grzałki góra-dół). Rozpuszczamy masło (w ten sam sposób, co żelatynę).

6. Przekładamy masło do miski, dodajemy mąkę i erytrytol. Mieszamy całość łyżką (lekko ugniatając składniki), aż składniki się połączą i uzyskamy kruszonkę. Wykładamy ją na blachę pokrytą papierem do pieczenia i pieczemy ok. 10-15 minut (w zależności od wielkości uzyskanej kruszonki), aż będzie rumiana. Przesypujemy na talerzyk i odstawiamy do wystygnięcia (dopiero wtedy skruszeje).

7. Umyte truskawki kroimy na mniejsze kawałki. Przekładamy je do pucharków z pianką i posypujemy gotową kruszonką. Smacznego! 

 

 

Domowe lody malinowe