rekrut

Kącik zdrowych porad

Pokonać przeziębienie - domowe sposoby wprost ze spiżarni

Pokonać przeziębienie - domowe sposoby wprost ze spiżarni

 

Czy można pokonać przeziębienie bez konieczności wizyty u lekarza? Oczywiście, że można! Są na to sprawdzone domowe sposoby. Przedstawiamy kilka przepisów na łagodzenie dolegliwości związanych z przeziębieniem, zamiast tabletek i syropów. Takie domowe metody są bezpieczne i 100% naturalne!

 

Kaszel

Przy takiej dolegliwości idealnie sprawdzi się znany dobrze naszym babciom syrop z cebuli. Od lat wiadomo, że cebula ma właściwości bakteriobójcze oraz przeciwkaszlowe. Syropek należy pić kilka razy dziennie, po spożyciu posiłku i najlepiej 2-3h przed snem.

 

Przepis na syrop z cebuli: Drobno posiekaną cebulkę (np. 3-4 sztuki) układamy warstwami, zasypując cukrem lub polewając miodem. Odstawiamy w ciepłe i ciemne miejsce, żeby wydzielał się sok. Po ok. 24h syrop jest gotowy do spożycia.

 

Katar

Przy „cieknącym” nosie – najczęstszym objawie przeziębienia dobrze sprawdzą się inhalacje, które nie obciążą układu pokarmowego a trafią prosto do dróg oddechowych. Najlepiej przygotować takie inhalacje z dodatkiem olejków eterycznych (np. sosnowy, eukaliptusowy), naturalnych solanek czy innych naturalnych preparatów ziołowych. W trakcie kataru ważne jest spożywanie dużej ilości płynów.

 

Gorączka

Gdy temperatura ciała wzrasta to znak, że organizm walczy z przeziębieniem. Nie zawsze warto od razu sięgać po leki przeciwgorączkowe – jeśli na termometrze widzimy mniej niż 38,5 st., możemy zastosować domowe napary napotne, które naturalnie mogą obniżyć temperaturę.

 

Przepis na herbatkę z lipy i sokiem z malin: 2 łyżeczki suszonych kwiatów lipy zalać gorącą wodą i odstawić na 10 minut. Po tym czasie przecedzić, dodać naturalnego soku z malin, łyżeczkę miodu i dokładnie wymieszać.

 

Domowe antybiotyki

 

Istnieje mnóstwo naturalnych antybiotyków, które na początku przeziębienia u naszego malucha, rozgrzeją organizm i pomogą walczyć z infekcją. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie kuracji od takich produktów niż od razu sięganie po antybiotyk. Możemy przygotować np.: ciepłe mleko z czosnkiem i miodem, domowy rosół, korzenna miksturę miodową, soki owocowe, herbatkę imbirową, lub syrop czosnkowo-cebulowy.

 

Przepis na miksturę miodowo-korzenną: 0,5l niezbyt gęstego miodu naturalnego, 2-3 łyżeczki mielonej kurkumy, 3-4 cm startego korzenia imbiru lub 1-2 łyżeczki imbiru suszonego, 20-40 kropel propolisu. Wszystkie składniki wymieszać ze sobą i przechowywać w słoiku. Podawać kilka razy dziennie po jednej łyżeczce.

 

Przepis na herbatkę imbirową: 1-2 cm korzenia imbiru, sok z połówki cytryny, 1 łyżka naturalnego miodu pszczelego, 1,5 szklanki bardzo ciepłej wody. Obrany i starty na tarce imbir zalać wodą i poczekać aż trochę przestygnie. Następnie dodać sok z cytryny i miód. Dobrze wymieszać i wypić od razu

Zdrowa dieta czyli jak dziecko namówić do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku

Zdrowa dieta czyli jak dziecko namówić do jedzenia 5 porcji warzyw, owoców lub soku

Każdy rodzic z wielką uwagą i troską obserwuje rozwój swojego dziecka i stara się zapewnić mu wszystko to, co dla niego najlepsze.

W okresie intensywnego i szybkiego rozwoju naszych pociech niezwykle ważna jest odpowiednia dieta bazująca na warzywach, owocach i sokach.

Warzywa, owoce i soki stanowią niezbędny składnik diety każdego dziecka, ponieważ dostarczają organizmowi potrzebnych mikroelementów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz biorą udział w wielu procesach życiowych, istotnych dla właściwego rozwoju fizycznego i intelektualnego młodego organizmu.

Zawarte w owocach, warzywach i sokach witaminy są potrzebne do prawidłowej pracy mózgu procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i uwagi oraz uczestniczą w procesie uwalniania zawartej w pożywieniu energii  tak bardzo potrzebnej każdemu dziecku do nauki i zabawy.

Wyniki badań prowadzonych przez lekarzy oraz ekspertów żywieniowych na całym świecie pokazują, że w trosce o zdrowie trzeba zjadać codziennie minimum 500 g owoców i warzyw rozdzielonych na co najmniej 5 porcji.

Czasami nie jest łatwo rodzicom namówić swoje dzieci do regularnego jedzenia warzyw i owoców. Najbardziej otwarte na nowe smaki są maluchy w wieku od 2 do 4 lat. Im dziecko starsze, tym trudniej przekonać je do jedzenia nieznanych lub nielubianych dotąd warzyw i owoców. Nie należy jednak zmuszać ich do jedzenia, ponieważ to nigdy nie przynosi zamierzonego efektu. Zamiast bezradnie rozkładać ręce, lepiej uzbroić się w cierpliwość i podejść do problemu kreatywnie. Dzieci lubią soki, więc podanie im warzyw i owoców w postaci soku da nam pewność dostarczenia naturalnych witamin w tej wygodnej postaci.

WARZYWNO  OWOCOWO SOKOWE TRIKI DLA KAŻDEGO RODZICA

Angażuj… swoje pociechy w przyrządzanie zdrowych posiłków. Przygotujcie wspólnie np. sałatkę. Wspólnie przyrządzone danie zawsze lepiej smakuje. Ponadto podczas wspólnych przygotowań dzieci mogą się wiele nauczyć o owocach i warzywach.

Baw się… jedzeniem. Aby uatrakcyjnić dziecku posiłki, warto pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa w kuchni. Układaj warzywa na kanapkach/talerzu, tak by przypominały bajkowe twarze, krajobrazy, tworzyły niezwykłe historyjki. Wszystko zależy od twojej wyobraźni. Aby zafascynować swoją pociechę warzywną przekąską, możesz np. ułożyć z niej kwiatek: sałata niech będzie trawą, kawałek zielonego ogórka może być łodygą, pokrojona rzodkiewka i pomidor mogą wystąpić w roli płatków kwiatów, a na to wszystko niech patrzy kukurydziane słońce. Smacznej zabawy!

Kupuj… warzywa, owoce i soki wspólnie z dzieckiem. Pozwól mu decydować, jakie warzywa, owoce i soki będziecie dziś jedli lub pili i co kupicie. Na etapie zakupów łatwiej będzie przekonać pociechę do odkrywania nowych smaków, bo maluch nie będzie czuł takiej presji, jak przy stole.

Mieszaj… soki, przygotowując nietypowe połączenia smaków. To nie tylko doskonały pomysł na urozmaicenie diety, lecz także świetna zabawa dla całej rodziny. Zmieszaj przynajmniej 2 smaki soków (np. pomarańczowy z grejpfrutowym lub jabłkowy z wiśniowym), a zadaniem dziecka niech będzie odgadnięcie, co wchodzi w ich skład.

Miksuj… warzywa i owoce, jeśli dziecko kręci nosem, gdy dostaje je w klasycznej wersji. Na przykład zmiksuj jogurt z owocami i podaj pociechom w formie deseru. W równie prosty sposób możesz przygotować pyszny obiad. Wystarczy, że do makaronu przygotujesz sos i zmiksujesz z przeróżnymi warzywami lub przygotujesz zmiksowaną zupę warzywną typu krem.

Nalewaj... dzieciom sok w różnych sytuacjach i o różnych porach. Jest on niezwykle wygodną formą zdrowej porcji. Soki owocowe i warzywne zachowują większość witamin zawartych w świeżych owocach i warzywach, a przykładowo jedna porcja soku z grejpfruta lub pomarańczy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Podsuwaj… kawałki mandarynek i pomarańczy jako przekąskę, gdy dzieci są pochłonięte zabawą, a pokrojone marchewki i jabłka świetnie nadadzą się do pochrupania podczas seansów filmowych. Dzieci nawet nie zauważą, kiedy zjadły jedną z 5 porcji warzyw i owoców.

Uprawiaj… wraz z dzieckiem własny ogródek. Istnieje wiele łatwo dostępnych warzyw, które można łatwo hodować na domowym parapecie. Jeśli dziecko zobaczy, jak rosną warzywa i jak się je pielęgnuje, z pewnością łatwiej da się przekonać do ich jedzenia. Dodatkowo będzie mogło się nauczyć odpowiedzialności i lepiej poznać świat roślin.

Wynegocjuj… próbowanie nowego warzywa, owocu lub soku co tydzień. Umów się z dziećmi, że raz w tygodniu będziecie wybierać zdrowy specjał, którego jeszcze nie jadły lub nie piły. Niech to będzie wspólna zabawa w owocowych odkrywców. Wspólne poznawanie nowych smaków będzie świetną zabawą i pomoże dzieciom oswoić nieznane warzywa, owoce i soki.

Zabierz… dzieci na wycieczkę. Pokaż im, jak wygląda prawdziwa uprawa warzyw i owoców. Niech spróbują owocu prosto z krzaczka. Zainteresuj odpowiednio swoje pociechy tym tematem i wzbudź pozytywne skojarzenia. Po powrocie do domu dużo łatwiej będzie namówić dzieci do zdrowej diety.

Zakreślaj… kolejne owocowo-warzywne porcje na specjalnym wykresie. Na kartce papieru przygotuj np. tabelkę, w której dzieci mogły zaznaczyć, jakie warzywa i owoce zjadły oraz jakie soki wypiły danego dnia. To wspaniały konkurs, w którym możesz przyznawać odznaki i nagrody. Jeśli każdy z członków rodziny dołączy do zabawy, nawet nie zauważysz, kiedy dziecko będzie chciało przegonić innych uczestników tego nietypowego wyścigu.

 

Jeśli Twoje dziecko nadal nie chce jeść niektórych warzyw i owoców, daj mu trochę czasu. Według specjalistów, aby dziecko polubiło nowe warzywo, musi go spróbować nawet 10-15 razy.

 

Pamiętaj też, że jednym z najważniejszych sposobów jest dawanie dziecku dobrego przykładu. Dzieci obserwują nasze zachowania, naśladują nasze gesty i słowa. Jeśli sami nie sięgamy po warzywa, owoce i soki, trudno wymagać od naszych dzieci, aby one grzecznie takie przysmaki spożywały.

Wzmacnianie odporności dziecka w wieku przedszkolnym.

Wzmacnianie odporności dziecka w wieku przedszkolnym.

Układ odpornościowy przedszkolaka nie jest jeszcze w pełni ukształtowany. Dzieci są bardziej podatne na infekcje, ponieważ ich układ odpornościowy nie jest jeszcze dojrzały  (pełną dojrzałość osiągnie dopiero ok. 12. roku życia)Częsty kontakt z rówieśnikami przedszkolu zwiększa ryzyko infekcji. Istnieją jednak sposoby na wzmocnienie dziecięcej odporności.

Po pierwsze żywienie

·       Odporność kształtuje się we współpracy z układem pokarmowym, którego jelita stanowią największy narząd układu immunologicznego. Kluczową rolę we wzmacnianiu odporności odgrywają witaminy A, C i D. Korzystny wpływ na odporność mają również wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 3, ponieważ wspierają powstawanie przeciwciał.

 

Po drugie spacery na świeżym powietrzu

 

·       Jednym z czynników wspomagających odporność są spacery na świeżym powietrzu, które warto powtarzać każdego dnia, przez co najmniej godzinę. Spacery powinny odbywać się bez względu na pogodę (wyjątkiem są skrajne warunki pogodowe: ulewa, śnieżyca, bardzo niskie temperatury lub silny wiatr). Organizm dziecka musi przyzwyczaić się do tego, że warunki na zewnątrz są inne od tych, panujących 
w domu. Spacerować można wszędzie, warto jednak wybierać miejsce z dala od zanieczyszczeń powietrza. Dobrym pomysłem jest weekendowy wypad za miasto, 
np. do lasu. Orzeźwiający zapach igliwia (szczególnie olejek eteryczny z drzew sosnowych), odżywczy tlen i przyjemna wilgoć mają dobry wpływ na funkcjonowanie układu oddechowego. Należy jednak pamiętać, że wychodząc na spacery ubierzmy dziecko odpowiednio do warunków pogodowych panujących na zewnątrz. Najlepszym  sposobem jest ubranie „na cebulkę”, czyli w kilka warstw, aby w razie ocieplenia można było bez trudu je zdjąć. Nie przegrzewajmy dziecka.

 

·       Zmiana klimatu to kolejny bodziec dla odporności dziecka. Wyjazd nad polskie morze to doskonały pomysł dla dzieci cierpiących na alergie wziewne i infekcje górnych dróg oddechowych. Również pobyt w górach to zalecany odpoczynek dla małego alergika lub dziecka, które niedawno chorowało.

 

Po trzecie utrzymanie odpowiedniej temperatury

·       Odporność dziecka zależy również od temperatury pomieszczeń w których przebywa. Nie można zapominać  o przewietrzeniu wszystkich pomieszczeń raz dziennie 
i utrzymaniu odpowiedniej wilgotności powietrza. Zbyt suche powietrze przyczynia się do wysuszenia śluzówki i zwiększa ryzyko przedostania się drobnoustrojów do organizmu. Dziecko nigdy nie powinno przebywać w pomieszczeniach pełnych dymu papierosowego i w towarzystwie osób chorych.

 Po czwarte kontakt z rówieśnikami

·       Nie izolujmy dziecka od innych, zdrowych rówieśników. Jeśli dziecko jest przeziębione pomyślmy o walce z lekką infekcją domowymi sposobami. Natomiast gorączka i niepokojące objawy są wskazaniem do konsultacji lekarskiej. Oczywiście zalecane jest unikanie kontaktu naszego dziecka z chorym rówieśnikiem.

 

·       Każdy kontakt z drobnoustrojami ćwiczy układ odpornościowy dziecka – stymuluje produkcję specyficznych przeciwciał. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby nie wychowywać swojego dziecka w zbyt sterylnych warunkach, np. nie polerujmy podłóg w domu specjalnymi płynami, gdy nie jest to konieczne. Pozwólmy dziecku się ubrudzić, gdy przebywa na zewnątrz. Organizm pociechy, a właściwie jego układ immunologiczny, podczas walki z zarazkami wytwarza przeciwciała. To właśnie one stanowią naturalną barierę ochronną dla dziecka przed infekcjami. Zanim jednak to nastąpi, dziecko będzie musiało swoje odchorować.

 

Po piąte dieta

·       Innym środkiem, który wzmacnia odporność jest zdrowa dieta. Jest to bardzo ważne, gdyż układ pokarmowy jest największym układem immunologicznym. Dzienne menu musi być zróżnicowane. Dieta powinna zawierać mleko, produkty zbożowe, warzywa, owoce, mięso oraz ryby. Warto także uzupełniać posiłki w naturalne prebiotyki. Należy pamiętać, aby dziecko jadło regularnie.

 

Po szóste odpowiednia ilość snu u dziecka 

·       dzieci, którzy przesypiają zbyt małą ilość godzin, częściej chorują.

 

Odporność u dziecka w wieku przedszkolnym ciągle się rozwija i dojrzewa. Może więc ono chorować kilka – kilkanaście razy do roku, w zależności od wieku. Jest to normalne i nie powinno być powodem do obaw, o ile przechodzone infekcje są łagodne i zwykle nie wymagają konieczności podania antybiotyku. Pamiętajmy bowiem, że zdecydowana większość infekcji górnych dróg oddechowych powodowana jest przez wirusy, na które antybiotyki nie działają. Odporność u przedszkolaka może jednak budzić niepokój, jeśli maluch ciągle łapie poważne infekcje, ciężko je przechodzi lub każde zachorowanie wiąże się z podawaniem antybiotyku. 

Zanim zaczniemy szukać dobrego preparatu na odporność dla dzieci,  warto zastanowić się nad takimi kwestiami, jak:

Wszystkie wymienione wyżej czynniki są potrzebne, a nawet niezbędne, aby wzmocnić odporność u przedszkolaka. Jest to podstawa budowania silnego układu odpornościowego, który będzie w stanie zwycięsko walczyć z ogromem zarazków, z którymi ma styczność każdego dnia. O wszystkie te aspekty warto dbać cały rok, a nie jedynie jesienią i zimą, kiedy wzrasta liczba zachorowań na przeziębienie i inne infekcje. Dbając o odporność u dziecka cały rok, lepiej przygotujemy je na nadchodzący sezon chorób.

 

źródło: internet

 

Dlaczego gotowanie z dziećmi jest niesamowite?

Dlaczego gotowanie z dziećmi jest niesamowite?

 

1. Pomaga zdobywać umiejętności matematyczne

To wcale nie jest takie oczywiste, a jednak! Podczas gotowania pracujemy z liczbami. Możemy dostosować poziom tej matematyki do wieku dziecka: począwszy od prośby, by przygotowało 2 miseczki, przez odmierzanie określonej ilości łyżek mąki, krojenie jabłka na ćwiartki lub ósemki, aż po przeliczanie ilości składników w proporcjach odpowiednich do liczby porcji.

 2. Pozwala zdobywać umiejętności życiowe

Wspólne gotowanie to bardzo praktyczna lekcja na przyszłość. Kiedy dzieci wyfruną z domu (wiemy, że to odległa przyszłość, ale nieubłaganie zbliża się ten moment), podstawowe umiejętności kulinarne okażą się niezwykle przydatne.

 3. Buduje zdrowe nawyki żywieniowe

Przez samodzielne przygotowywanie posiłku dzieci uczą się szacunku do jedzenia. Z roli konsumentów przeistaczają się w twórców. Łatwiej im zrozumieć sens zdrowego odżywiania oraz rozpoznać jakość składników, z których przygotowują posiłki.

 4. Ćwiczy małe rączki

Przygotowanie potrawy pozwala dziecku “poczuć” ją wszystkimi zmysłami – pracuje dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. W tym sensie uczta staje się znacznie bogatsza. Niebagatelne znaczenie ma też podawanie, krojenie, układanie składników. Jest to doskonały trening małych rączek przygotowujący do nauki pisania.

 5. Kształtuje poczucie własnej wartości

Badania pokazują, że pozytywny stosunek do samego siebie (a także do innych ludzi) jest wspólną cechą ludzi, którzy są szczęśliwi, odnoszą sukcesy i są zadowoleni ze swojego życia. Wspólne gotowanie stwarza okazję do dokonywania wyborów, podejmowania decyzji i brania pod uwagę zdania dziecka. To okazja do docenienia dziecka nie tylko za rezultat, ale także za pracę. Dziecko wie, że jest potrzebne, że może w pełni uczestniczyć w życiu rodziny, że jego obecność jest ważna i ceniona.

6. Zbliża do siebie

Oczywiście, zdarzają się momenty podczas naszego wspólnego gotowania, że nerwy osiągają szczytowy poziom, ale radzenie sobie z trudnymi emocjami, w równej mierze jak wspólne doświadczanie emocji przyjemnych, powoduje, że więź między nami się wzmacnia. Będzie to służyć naszym relacjom do końca życia.

Statystyka odwiedzin: Dziś 11 | Wczoraj 242 | Ten tydzień 1894 | Ten miesiąc 4299 | Razem 277492

 

Nasi przyjaciele

____________________________________