rekrut

banerbaner

Aktualności

Zapraszamy do wspólnej zabawy

Zabawy ruchowe dla dzieci - propozycje

Zestaw nr 1 - Zabawy ruchowe z dzieciństwa mamuś i tatusiów

  • Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
  • Ciuciubabka - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Maluchy śpiewają znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje ich złapać.
  • Kolory - Dziecko, które na początku poprowadzi zabawę, trzyma piłkę. Pozostałe siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego kolegi, wymieniając przy tym różne kolory. Dzieci łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
  • Balonik - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
  • Gra w klasy - Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
  • Stoi różyczka - Kolejna zabawa dla najmłodszych dzieci, która cieszy od wielu pokoleń. Śpiewajcie (wiadomo jaką) piosenkę i bawcie się!

Zestaw nr 2 - Skoki mniejsze i większe

  • Skoki przez drabinkę - Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
  • Skoki przez linkę - To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.
  • Kto wyżej - Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!
  • Spacerek - Puść maluchom muzykę i rzucaj im różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.

Zestaw nr 3 - Zabawy z piłką

  • Jaś - Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
  • Podawanie piłki górą - Dzieciaki siedzą w rozkroku na ławeczce, jedno za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą pikę następnemu, a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca.
  • Celowanie - Ustawiamy na środku placu dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające dzieci. Każde dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.

Zestaw nr 4 - Zabawy na muskuły

  • Przeciąganki - Drużyny ustaw w rzędach naprzeciwko siebie, najsilniejsi z drużyn stoją na przodzie zespołów. Pierwsi zawodnicy z przeciwnych drużyn chwytają się za ręce, pozostali stojący w rzędach obejmują w pasie kolegę stojącego z przodu. Na sygnał drużyny zaczynają się przeciągać, a wygrywa ten, któremu uda się przeciągnąć przeciwników za wyznaczoną linię. Zwycięża zespół, który więcej razy pokona przeciwnika.
  • Za łokcie - Dzieci stoją tyłem do siebie, ramiona mają złączone w łokciach. Usiłują przeciągnąć partnera na swoją stronę.
  • Klapsy - Dzieci chwytają się tymi samymi, czyli np. lewymi lub prawymi ramionami, a drugimi usiłują klepnąć swojego partnera w pośladek. Zobaczycie, ile będzie przy tym śmiechu

Zestaw nr 5 - A teraz w ruch idzie (jedzie?) hulajnoga i rowerek :)

  • Tor przeszkód - Możesz na drodze przejazdu dzieciaków poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.
  • Slalom - Klasyczna zabawa polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych kijków.
  • Grand Prix na żużlu - Oczywiście nie chodzi o wyścigi motocyklowe, tylko na rowerach, i nie na żużlu, tylko np. na placu zabaw :) Zaopatrz się w stoper i startuj maluchy parami do wyścigu na ok. 30 m. Koniecznie mierz im czas! 
  • Skrzyżowanie - Narysuj na ziemi „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał maluchy, które jadą na siebie z naprzeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania.  Stosując się jednak do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu). Wygrywa ten brzdąc, który najszybciej dojedzie do krzyżówki i któremu dopisze szczęście, ponieważ trafi na zielone światło.

Zestaw nr 6 - Zabawy ruchowe z opowieścią

  • Pająk i muchy.
  • Dzieci biegające swobodnie, naśladując gestami dźwiękiem muchy. Na zawołanie "pająk!", zastygają w bezruchu. Osoba pełniąca funkcję pająka wychodzi na spacer pomiędzy uczestnikami, uważnie obserwując czy ktoś się nie porusza. Ten kto nie wytrzyma w bezruchu, zabierany jest do "sieci" (miejsce z boku pola zabawowego). Gdy pająk na chwilę wraca do sieci, muchy mają możliwość swobodnego fruwania, aż do następnego polowania.
  •  Dzieci do domu - dzieci na spacer. Przybory:  skakanki lub szarfy, albo kreda (do rysowania po asfalcie).
  • Na przestrzeni  w której odbywa się zabawa (w sali, na korytarzu, boisku) uczestnicy przygotowując swoje "domki", w których mogą się swobodnie zmieścić. . Mogą być to pętle ze skakanek lub szarf, bądź materiałów naturalnych czy koła narysowane kredą. Na zawołanie "dzieci na spacer" wszystkie rozbiegają się po boisku. W czasie,  gdy swobodnie biegają, prowadzący woła: "dzieci do domu". Wówczas każde dziecko jak najszybciej stara się dotrzeć do własnego domku, po czym przybiera określoną przez prowadzącego pozycję, np. siada po turecku. Po chwili nauczyciel znowu woła "dzieci na spacer". Wówczas uczniowie opuszczają swoje domki i mają możliwość swobodnego spacerowania, zgodnie z podanymi wskazówkami (pojedynczo, parami, trójkami).
  • W innym wariancie tej zabawy, przy każdej kolejnej rundzie, można redukować po jednym "domku". Uczestnik który nie znalazł w odpowiednim momencie schronienia - odchodzi z gry.
  •  Pisanie liter i wyrazów. Przybory: kijki (do pisania na ziemi  - jeśli zabawa odbywa się na dworze) , bądź kreda i tablica lub przygotowane dla każdej z drużyn duże kartki papieru i mazaki.
  • Podział na drużyny (jeśli konieczny). Dzieci otrzymują polecenie napisania na ziemi lub tablicy podanych przez prowadzącego wyrazów, przy czym każdy pisze jedną literkę. Należy dobierać takie wyrazy , w których jest tyle liter ile dzieci w rzędzie. Dzieci wybiegają na odległość kilku kroków i starają się ładnie, czytelnie napisać swoją cząstkę wyrazu, po czym oddają pióro następnemu, który pisze kolejną literę itd. Po ukończeniu wyścigu, ocenia się pismo i czas jego wykonania. Większy naciski należy jednak położyć na dokładność wykonania.
  • W innej wersji: dzieci rysują domki, drabinki, płotki.
  •  Wiewiórki, orzechy, żołędzie.
  • Liczba uczestników dowolna, ale podzielna przez 3, plus 1 dodatkowy.
  • Uczestnicy ustawiają się w trójkach. W każdej trójce jedna osoba przybiera nazwę wiewiórki, orzecha lub żołędzia.  Trójki wiążą ręce i ustawiają się na ustalonej przestrzeni. Wśród nich uwija się jedyny wolny uczestnik.  Prowadzący wywołuje kolejno wiewiórki, żołędzie lub orzechy. Wywołani opuszczają swoje miejsce by zmienić "trójkę".  Z  tej sytuacji stara się skorzystać uczestnik, który dotychczas nie miał swojego miejsca. Jeżeli zdąży wejść do jednej z trójek, przybiera nazwę tego uczestnika, który trójkę opuścił.
  •  Komu nie spadnie. Przybory: po jednym woreczku na uczestnika.
  • Dzieci z woreczkami na głowie lub barku starają się przemieszczać w kierunku pokazanym przez prowadzącego. Wygrywają ci uczestnicy, których woreczek nie spadnie.
  •  Stonoga.
  • Dzieci stoją w "wężu" i idą w rozkroku, kiwając się na boki. Śpiewają: "Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga, aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc!". Na "bęc" dzieci wykonują zeskok obunóż, po którym następuje odliczanie nóg "stonogi".  Kolejno odliczając , dzieci wystawiają odliczoną nogę, mówiąc: "Pierwsza noga, druga noga, trzecia noga ...itd". Po odliczeniu wszystkich nóg ostatnie dziecko przebiega do przodu i zabawę powtarzamy.
  •  Gumoludki i roboty. Przybory: płyta z muzyką, odtwarzacz. Ewentualnie taśma klejąca bądź kreda.
  • Uczestnicy poruszają się swobodnie po pomieszczeniu i reagują na muzykę wykonując określone ruchy, przypominające sposób poruszania się człowieka z gumy (swobodny, sprężysty) albo robota (sztywny i urywany). Komendę określającą sposób poruszania się wydaje prowadzący.
  • Wariant: Dzielimy pomieszczenie na 2 lub 4 części (przy pomocy taśmy, kredy bądź umownie). Powstaje w ten sposób państwo robotów i państwo gumoludków. Po przekroczeniu granicy danego państwa, każdy musi się poruszać w sposób w nim obowiązujący.
  •  Czarodziejskie szkatułki.
  • Wszyscy uczestnicy kucają w rozsypce, głowę chowając w kolana. Słuchają uważnie narracji prowadzącego i starają się odtworzyć gestami przedstawianę historię. Prowadzący mówi: "Jesteście czarodziejskimi szkatułkami. Jesteście bardzo małe i szczelnie zamknięte. A teraz szkatułki powolutku się otwierają...i wychodzi z nich...ryba." Przez chwilę dzieci krążą swobodnie po sali naśladując wybrane zwierzę, przedmiot. Gdy narrator wznawia opowieść, ilustrują ją ruchem. "A teraz wszystkie pudełka z powrotem się zamykają ".  W następnych rundach z pudełek mogą wychodzić:

- niemowlaki, które są bardzo głodne,

- dumnie kroczące długopisy,

- jaszczurki,

-mruczące koty oraz dowolna ilość postaci przywołanych przez prowadzącego.

Na końcu ze szkatułek wychodzą znowu ludzie.

  • Śmieszna wędrówka.
  • Dzieci ustawiają się w szeregu. Na samym początku staje prowadzący. Wyjaśnia dzieciom, że wszyscy razem odbędą śmieszną wędrówkę i, że powinny jak to możliwe wiernie naśladować jego ruchy. Razem wyruszają i idą po: ostrych kamieniach, miękkim mchu, wodzie, piasku, lepkim podłożu. Wraz z grupą można tworzyć różne inne warianty zabawy.
  • Letnia burza.

Dzieci siedzą przy stole.

Narracja: " W piękny letni dzień gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza". Dzieci palcami obu rąk "wędrują" po stole.

Narracja: "Wszyscy próbują się schować". Uczniowie opierają o krawędź stołu same końce palców.

Narracja: " Zaczyna już kropić deszcz". Dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.

Narracja: "A potem spadają pierwsze duże krople deszczu".  Uczestnicy pukają naprzemian dwoma palcami w blat.

Narracja: "Deszcz pada i pada i pada".  Uczniowie Bębnią wszystkimi palcami po stole.

Narracja: "Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra". Dzieci wykonują gest zacierania rąk.

Narracja: "Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest środek lata". Uczniowie pukają kostkami palców o lat stołu.

Narracja: : " Na niebie pojawiają się błyskawice".  Uczniowie szybko - jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.

Narracja: "Słychać donośne grzmoty". Dzieci biją pięściami w stół.

Narracja: " Stopniowo burza cichnie". Uczestnicy uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.

Narracja: "Nadarza się okazją, aby prędko pobiec do domu". Uczniowie przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.

Narracja: "Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą!". Dzieci rysują w powietrzu słońce i klaszczą.

  • Malowanka na plecach.  Zabawa w parach.
  • Dzieci nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka.
  • Jaką jestem zabawką?
  • Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek. Po kolei każdy z uczestników przedstawia gestami wybraną przez siebie zabawkę, a pozostali odgadują jaka to zabawka. 

 


Wielkanocna pisanka - z igłą za pan brat

 

Wielkanocna pisanka z pomponami

 

Wielkanocna pisanka z pomponikami

 

Materiały:

  • kolorowa kartka z bloku technicznego
  • kolorowa włóczka
  • plastikowe igły
  • dziurkacz
  •  klej
  • małe kolorowe pomponiki zwykłe lub z wąsami

 

 

 

  1. Z połowy kolorowej kartki z bloku technicznego wycinamy kształt jajka. Dokoła dziurkujemy otwory dziurkaczem w równych odstępach. Warto sobie narysować na brzegach kreski w równych odstępach i dopiero do nich przykładać dziurkacz

2. Dobieramy kolor włóczki do naszej  wielkanocnej pisanki. Nawlekamy plastikową igłę, pamiętając by nitka nie była zbyt długa, ponieważ będzie się dzieciom plątać. Możemy oczywiście użyć kilku kolorów wełny, ale wtedy trzeba by było zrezygnować z pomponików, bo praca będzie zbyt pstrokata.

 

 

3. Możemy rozpocząć naukę szycia. Przewlekamy igłę przez otwory przeciągając włóczkę w różnych kierunkach. Nitka szybko się kończy, ale wystarczy dowiązać z tyłu wielkanocnej pisanki następny kawałek i można szyć dalej.

 

 

4. Wielkanocna pisanka jest już prawie gotowa. Wystarczy tylko przykleić kilka, kilkanaście pomponików według uznania. Możemy wybrać zwykłe kolorowe lub te z błyszczącymi wąsami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci bardzo lubią szyć i to bez podziału na płeć.  Zawsze rozpoczynamy naukę szycia najpierw na kartonie. Dzieci uczą się nawlekania i przekłuwania igły, a dopiero później możemy przystąpić do szycia z tkaniną.

Plastikową igłę mogą wziąć do ręki już dzieci przedszkolne. Szycie przez gotowe otwory jest na pewno dużo łatwiejsze, chociaż nie wszystkie dzieci sobie z tym radzą. Warto jednak próbować, aby później w życiu dorosłym, przyszycie guzika do koszuli, nie urastało do rangi wielkiego problemu.

Z igłą za pan brat, od najmłodszych lat!

 

 


 

Jak zrobić strój karnawałowy dla dziecka?

 

BIEDRONKA

 

 

         Do wykonania stroju biedronki potrzebujesz: czerwoną sukienkęczarne leginsy, czarny brystol, czerwony i czarny filc, gumkę, czerwone pomponiki, czarne druciki kreatywne, czarną tasiemkę, cyrkiel, klej na gorąco, dwustronną taśmę klejącą.

 

        Wykonanie maski: rysujemy na papierze odpowiedniej wielkości maskę dla swojego dziecka.  Gotowy wymiar maski wycinamy. W tańszej opcji robimy maskę z papieru naklejając wzór na tekturę i malując całość farbami. Jeśli macie filc możecie odrysować maskę na filcu. Otwory na oczy w kształcie kółeczek rysujemy cyrklem i wycinamy. Na koniec za pomocą kleju na gorąco doklejamy do maski druciki kreatywne, a na ich końcówkach pomponiki. Teraz już tylko mocujemy również klejem na gorąco gumkę, która będzie trzymać maskę na twarzy dziecka. Jeśli dziecko nie lubi masek na twarzy możecie zrobić opaskę na głowę. 

 

      Skrzydła krok po kroku: Z czarnej tektury wycinamy skrzydła, następnie naklejamy na nie mniejsze czerwone skrzydła wycięte z filcu. Za pomocą kleju na gorąco skleijamy całość doklejając jednocześnie czarne tekturowe kółka i tasiemki na ramiona.

 

      Dekoracja sukienki: Do sukienki za pomocą dwustronnej taśmy klejącej przyklejamy wycięte kółka. Dzięki temu nie niszczymy ubranek i mocujemy wszystko szybko i bezproblemowo.

 

     

 

CZARODZIEJ


 

          Potrzebne materiały: czarne spodnie, grafitowa koszulka, (w opcji dla dziewczynki czarna lub grafitowa sukienka), kawałek czarnego materiału na pelerynę i czapkę (do kupienia za grosze w second handzie), włóczka na brodę dla chłopca, a dla dziewczynki na perukę, klej na gorąco, czarny brystol na czapkę, kij z lasu na laskę.

 

         Wykonanie czapki: z czarnego brystolu skręcamy stożek, sklejamy go klejem na gorąco, a końcówkę po dopasowania obwodu głowy obcinamy. Wycinamy z brystolu koło większe od obwodu czapki, to będzie rondo od kapelusza.  Na wyciętym kole odrysowujemy w środku obwód czapki. Następnie wycinamy koło, które jest mniejsze od odrysowywanego o około 2cm z każdej strony. Nacinamy dookoła ząbki tak, jak na zdjęciach poniżej i doklejmy do czapki za pomocą kleju na gorąco. Na czapkę nakładamy materiał i mocujemy go klejem. Opcjonalnie do czapki doklejamy włóczkę imitującą włosy czarodziejki lub czarownicy.

 

        Broda czarodzieja: do wykonania brody użyłam kawałka brystolu i tasiemki. Do brystolu przyklejamy klejem na gorąco włóczkę, a następnie doklejamy tasiemkę, która służy do przywiązania brody do twarzy. Podobną tasiemkę doklejamy do peleryny, aby przywiązać ją na ramionach.

    

 

 

 

 


 

INDIANIN

 


 

          Potrzebne materiały: brązowa bluza, karmelowe spodnie, skrawki materiałów lub siatka jutowa, papierowe pióra do pobrania i wydruku, sznurek jutowy, patyk na łuk, coś na naszyjnik, kreatywne druciki lub jakieś piórka, kawałek brystolu, klej na gorąco, nożyczki.

 

         Jak zrobić pióropusz z papieru: wydrukowane pióra wycinamy i nacinamy ich końcówki podobnie jak na zdjęciach poniżej. Z brystolu wycinamy opaskę z półkolem na środku, do którego będziemy potem przyklejać papierowe pióra. Opaskę oklejamy paskiem wyciętym z siatki jutowej i po bokach doklejamy dwa sznurki, które będą zwisać przy twarzy. Teraz za pomocą kleju na gorąco doklejamy kolejne pióra na kształt pióropusza, a do zwisających sznurków mocujemy po trzy piórka zgodnie z instrukcja poniżej. Nasz pióropusz jest gotowy.

 

        Strój Indianina: z siatki jutowej wycinamy narzutkę, nacinamy końce, a w środku wycinamy kołnierz, do którego doklejamy wykończenie z drucików kreatywnych. Możecie do tego użyć skrawków jakiś materiałów, kawałków bibuły lub piórek, lub coś w tym stylu co będziecie mieli w domu. Na nogawki założyliśmy ponacinane w paski kawałki ze starych jeansowych spodni, dały fajny efekt wykończenia stroju. Na koniec dodajemy naszyjnik w stylu indiańskim i robimy łuk z kija i sznurka jutowego.

 

        

 


 

PANI JESIEŃ


 

Potrzebne materiały: karmelowa sukienka, brązowe leginsy, jesienne świeże liście lub opcjonalnie wydrukowane jesienne liście, dwustronna taśma klejąca, klej na gorąco, wierzbowe gałązki na wianek, sznurek.

 

Wysuszone jesienne liście mocujemy za pomocą dwustronnej taśmy do sukienki. Jeśli nie macie świeżych liści możecie wydrukować jesienne liście, wyciąć i przykleić je taśmą do sukienki oraz leginsów.

Wykonanie wianka: z wierzbowych gałązek zaplątujemy wianek. W kilku miejscach związujemy gałązki sznurkiem, a następnie klejem na gorąco doklejamy jesienne liście. Zobacz instrukcję krok po kroku poniżej na zdjęciach.

     

 

JEŻ

 


 

           Potrzebne materiały: musztardowa lub brązowa bluzka, karmelowe spodnie, siatka jutowa lub jakiś materiał w podobnym naturalnym kolorze, bibuła brązowa i czarna, pasek, poduszka, klej na gorąco, wydrukowana maska jeża z papieru lub opcjonalnie do wykonania maski: filc brązowy, beżowy, biały, czarny, drucik kreatywny, czarny pomponik na nos.

 

         Poduszkę owijamy materiałem lub siatką jutową i zaklejamy brzegi klejem na gorąco. Następnie wycinamy z bibuły dużo brązowych i czarnych trójkątów na kształt kolców. Szersze końcówki zaginamy i mocujemy do poduszki za pomocą kleju na gorąco. Na koniec mocujemy poduszkę do szerokiego paska. Opcje mocowania są dwie. Możecie dokleić poduszkę do paska klejem, lub zrobić nacięcie po bokach materiału i przełożyć pasek przez środek.

 

       Maskę możecie wydrukować z papieru lub wykonać samodzielnie z filcu, kreatywnego drucika, pomponika na nosek i gumki do mocowania maski na twarzy.

  

 

LIS

 


 

              Do wykonania przebrania dla liska potrzebujesz: pomarańczową bluzkę, pomarańczowe spodnie, opcjonalnie dla dziewczynki pomarańczowa sukienkę leginsy, czarną tasiemkę, pomarańczowy materiał lub filc na ogon, wydrukowaną papierową maskę lisa lub filc do wykonania maski: pomarańczowy, biały, czarny, pomponik na nos i gumkę do mocowania, klej na gorąco.

 

           Z pomarańczowego filcu wycinamy kształt ogona. Do środka wkładamy skrawki materiału i sklejamy brzegi razem. Pod spód doklejamy tasiemkę, którą możemy przywiązać ogon do tułowia. Maskę odrysowujemy na filcu, doklejamy białe i czarne elementy i nasz strój jest gotowy.

   

 

PIRAT

 


 

         Potrzebne materiały: biała bluzka, czerwone spodnie, czarna kamizelka, czarny brystol na czapkę piracką, biała kartka, biała kredka lub pastel olejny, czerwona bibuła, kawałek kartonu na szablę piracką, folia aluminiowa, sznurek jutowy, czarny filc, dwustronna taśma klejąca, klej w sztyfcie, zszywacz.

 

       Wykonanie stroju: do podstawowych elementów przebrania, czyli białej bluzki i czerwonych spodni dodajemy czarną kamizelę, którą malujemy w białe paski za pomocą olejnej pasteli. Na kolana doklejamy za pomocą dwustronnej taśmy klejącej czarne, filcowe łatki. Na łatkach rysujemy dookoła szwy i znak piracki.

 

        Czapka piracka i szabla krok po kroku:  Czapkę piracką można zakupić lub zrobić ją samodzielnie z czarnego brystolu.  Wyciętą z brystolu czapkę zszywamy po bokach zszywaczem dopasowując ją do obwodu głowy dziecka. Dookoła czapki rysujemy białą kredką szwy, doklejamy na środku piracką czaszkę, a u dołu dekorujemy czapkę paskiem czerwonej bibuły. Poniżej na zdjęciach przedstawiona jest  dokładna instrukcja.

 

Szablę wycinamy z kartonu, następnie owijamy ją folią aluminiową, a uchwyt owinięty zostanie sznurkiem jutowym.

 

  


 

PSZCZÓŁKA

 


 

           Do wykonania stroju pszczółki potrzebujeszżółtą sukienkę, czarne leginsy, czarny brystol, żółty filc lub brystol, czarną tasiemkę, dwustronną taśmę klejącą, dodatkowo na maskę czarny i żółty filc, druciki kreatywne, gumkę do mocowania, żółte pomponiki, klej na gorąco.

 

Wykonanie stroju: Z czarnej tasiemki wycinamy paski pasujące do sukienki i przykleiłam je za pomocą dwustronnej taśmy klejącej, jak poniżej na zdjęciach. Taki sposób mocowanie sprawia, że ubranka po udanym balu nadal będą nadawać się do codziennego noszenia.  Maskę wycinamy z żółtego filcu. Klejem na gorąco doklejamy czarne elementy, druciki kreatywne na czułka i żółte pomponiki.

 

Jak wykonać skrzydła: wycinamy kształt skrzydeł z czarnego brystolu. Następnie mniejsze skrzydła wycinamy z żółtego filcu, ale można też użyć jakiś inny materiał, czy brystol. W żółtym filcu wycinamy paski. Wszystko przyklejamy na końcu klejem na gorąco, a do skrzydełek doklejamy tasiemki. Trzeba tylko dopasować je do ramion dziecka.

       

  

 

 


 

KOSMITA

 


 

           Potrzebne materiały: fioletowa bluza, niebieskie spodnie, kreatywne oczka, pomponiki, opaska, styropianowe kulki, marker, kreatywne druciki zielone i fioletowe. Na włosy coś metalicznego na przykład z dekoracji świątecznych.

 

      Do opaski przyklejamy zielony drucik kreatywny, taki grubszy. Następnie skręcamy filetowe druciki, do których mocujemy klejem na gorąco styropianowe kulki. Na kulkach rysujemy paski, przyklejamy kreatywne oczka i druciki kreatywne dookoła.

 

Kreatywne oczka i pomponiki przyklejamy również do bluzy i spodni. Mocujemy je na dwustronną taśmę klejącą, aby nie zniszczyć ubrania. Jako dopełnienie stroju robimy perukę sklejając klejem na gorąco metaliczne dekoracje świąteczne.

 

 

 


 

ŻABKA

 

 


 

           Potrzebne materiały: zielona sukienka i zielone leginsy, a dla chłopca zielona bluza i zielone spodnie dresowe. Dodatkowo do wykonania maski i łapek zielony filc, czerwony filc, biały filc lub ciemno zielony, zielony drucik kreatywny, gumka do mocowania maski i łapek, czarny marker.

 

          Maskę możecie zrobić z papieru lub tak jak my z filcu. Wycinamy kształt, doklejamy brwi, języczek i dorysowujemy buzię czarnym markerem. Na koniec klejem na gorąco mocujemy gumkę do maski.

 

         Żabie łapki wycinamy z filcu, dorysowujemy ich kształt i doklejamy gumkę, aby dziecko mogło założyć łapki na nadgarstki.

 

 

 

 

 

 

  

 


 

20 pomysłów na ruchowe zimowe zabawy na śniegu

 

 

Zimą, gdy na dworze leży śnieg, można spędzić ze swoim dzieckiem wspaniałe chwile, które na pewno na długo pozostaną w pamięci. Zapewne sami pamiętamy, jak ze swoimi rodzicami, pomimo mroźnego powietrza, wychodziliśmy lepić bałwana!

 

 

1. Ulepimy bałwana

 

 

Potrzebna nam będzie  marchewka z kuchni, a kamyczki na pewno znajdziemy na dworze. Wspólne turlanie kul oprócz świetnej zabawy i odrobiny ruchu, wzmocni dodatkowo więź z naszym dzieckiem.

 

Bałwan jest najczęściej lepioną ‘postacią’ ze śniegu, lecz można przecież wymyślić własną i ulepić np. kota czy misia. A może dziecko wymyśli jeszcze coś innego? Pozwólmy, by dziecko samo decydowało. 

 

 

2. Robimy wielką kulę

 

Dzielimy dzieci na grupy i toczymy śniegowe kule. Wygrywa grupa, której kula jest większa.

 

 

3. Zróbmy ślizgawkę

 

Czasami wystarczy po prostu znaleźć kawałek prostego chodnika lub asfaltu i go wyślizgać. Można także polać go odrobinę wodą i poczekać. Nie róbcie tego jednak tam gdzie mogą chodzić inni ludzie!

 

 

4. Zabawa w „śniegowicy” (to taka piaskownica, tylko ze śniegiem)

 

Do zabawy można wykorzystać foremki z piaskownicy, łopatki, grabki, wiaderka. Podobnie jak na piachu, także i na śniegu można rysować, budować zamki, stawiać babki, robić podkopy i tunele.

 

 

5. Szukanie skarbów w śniegu

 

Małe zabawki lub inne gadżety zakop w zaspach śniegu. Szukanie ich przy pomocy łopatki będzie fantastyczną zabawą!

 

 

6. Berek z ogonkami

 

Dzieci  przyczepiają sobie ogonki z szalików,  wkładając je za pasek. Wszyscy biegają, starając się zebrać jak najwięcej ogonków, a jednocześnie chronić swój własny ogonek. Zabawa kończy się, gdy wszyscy będą bez ogonków, a wygrywa ten, kto uzbiera najwięcej ich najwięcej.

 

 

7. Jazda na łyżwach

 

 

 

 

8. Malowanie na śniegu

 

Lubicie malować? Zróbcie sobie farby do malowania na śniegu. To po prostu barwniki spożywcze wymieszane z wodą. Teraz przelej je do butelek po szamponie lub po płynie do mycia naczyń i malujemy!

 

 

9. Bitwa na śnieżki

 

 

Wspaniałą przygodą będzie także bitwa na śnieżki. Wcześniej naszykujmy tzw. bazy (wystarczą kupki śniegu za którymi można się schronić), zróbmy amunicję i wygrywa ta osoba, który więcej razy trafi w przeciwnika. Im więcej osób bierze udział, tym lepsza zabawa. Należy jednak zadbać o bezpieczeństwo, dlatego ustalmy np. że można trafiać tylko w nogi i z pewnej odległości.

 

 

10. Przeciąganie liny

 

Przeciąganie liny na śniegu jest dużo zabawniejsze niż letnie przeciąganie liny, bo upadki w śnieg są bardzo zabawne!

 

11. Wydeptywanie napisów lub figur geometrycznych

 

 

Napisy wydeptane na śniegu będą świetnie widoczne z góry np z okna czy z balkonu. Ta zabawa to świetny pomysł na kreatywną naukę pisania!

 

 

12. Rzucanie do celu

 

Celem może być tarcza zawieszona na płocie czy drzewie. Rzucanie w sam środek może sprawić także wiele radości. Można celować do stojącego wiadra, wygrywa osoba, która trafi jak największą ilość razy. Można także celować w pień drzewa  i wygrywa ten, kogo ślad będzie wyżej. 

 

 

13. Labirynt na śniegu

 

Zamiast napisów można także narysować, a potem wydeptać prawdziwy labirynt.

 

 

14. Kręgle na śniegu

 

Ustawmy plastikowe butelki na śniegu i próbujmy przewrócić jak największą ich ilość. Pamiętajmy jednak, by na koniec zabawy wyrzucić do kosza butelki. Przy okazji uczymy dziecko dbałości o środowisko.

 

 

15. Zaprzęgi koni

 

Chyba wszystkie dzieci lubią być ciągnięte na sankach. Zawsze wołają: „szybciej, szybciej!”. W tej zabawie, także im więcej par tym lepsza zabawa i więcej śmiechu, dlatego warto zachęcić do zabawy także sąsiadów. Zadbajmy tylko o bezpieczeństwo, by dzieci nie spadły z sanek. My jako konie – przełóżmy sznurki tak, byśmy mieli je na wysokości pasa i … „gotowi, do biegu, start!” Konie ruszyły galopem!

 

 

16. Tor przeszkód

 

Tor przeszkód można zbudować ze wszystkiego! Przeskoki przez sanki, okrążanie kamieni, slalom z patykiem, rzut śnieżkami do celu. 

 

 

17. Zjeżdżanie na byle czym

 

 

Możemy zjeżdżać z górki na sankach lub na jabłuszkach, ale można także na … czymkolwiek! Kartony, deski, koszyki… a nawet dmuchane koła lub pontony. A może macie  jakieś bardziej fantazyjne pomysły?

 

 

18. Zabawa w zimno-ciepło

 

Rodzic chowa jakiś przedmiot np rękawiczkę. Dziecko szuka, z pomocą innych dzieci, które mówią „zimno”, „mróz”, gdy szuka się w niewłaściwym miejscu, a „cieplej”, „ciepło”, „gorąco”, „parzy”, kiedy dziecko, które szuka, jest coraz bliżej schowanego przedmiotu.

 

 

19. Budowanie igloo lub śniegowego tunelu

 

 

Do budowy igloo potrzeba duuużo śniegu i pomocy rodzica z łopatą. Ale radość z wspólnie zrobionej kryjówki w śniegu będzie ogromna!

 

 

20. Orzełki na śniegu

 

Dzieci bardzo lubią robić orzełki na śniegu. Wystarczy położyć się na zimnym, białym puchu na plecach i ruszać rękoma i nogami jak w pajacyku, delikatnie wstać i efekt gotowy. Lecz polecamy tę zabawę na koniec, ponieważ w mokrym ubranku łatwo się przeziębić. Po powrocie do domu warto napić się gorącej czekolady!

 

 

Zimowe zabawy na śniegu mają wiele zalet m.in. wspólnie spędzone chwile z naszym dzieckiem, niezapomniane przygody, dużo śmiechu. Dodatkowo, ruch i świeże powietrze są bardzo potrzebne dziecku, aby prawidłowo się rozwijało i było zdrowe.  


 

 

Dzień Ojca

 

23 czerwca 2020

 

 

 

Posłuchajcie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=K4L7hvqBx-0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1m0u8AgWBhGbnCbCHeHGbrhSqdWqZAkdUBPV0vvaV5Dt0OngUsWRN8Zdg – Mój Tato

 

A teraz poćwiczcie razem z tatą:

https://www.youtube.com/watch?v=9uVKh3GNiQA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2mAs21u3g_4QIOMuYikOcil9EtRY11j_jNUs8a3VWenbEiaU8Ol3S7IzQ – trening z dzieckiem dla tatusiów

 

Uzupełnijcie zdania